Kom igång med F# i Visual Studio 2010.
Förord
F# är ett nytt kraftfullt språk i Visual Studio 2010. Lär dig F# och bli en bättre C# programmerare. F# är funktionell programmering men du kan även programmera objecktorienterat och imperativt. Det är också deklarativt vilket gör koden kortare och mer buggfri och jämfört med C# så behövs det avsevärt mindre kodrader för att göra samma sak. Upptäck funktionell programmering och du som jobbar mycket med LINQ to Objects kommer att gilla F#. Det här första artikeln i en serie om F#
Hur du kommer igång med F# i Visual Studio 2010.
Starta Visual Studio 2010 och skapa ett nytt FSharp projekt och välj F# Application.Ta fram F# Interactive via menyn eller slå Ctrl-Alt+F.
Förklaring av F# Interactive.
F# Interactive är ett verktyg som kallas REPL som står för read-evaluate-print loop.Den tar code och kompilerar och exekverar den och skriver ut resultatet.
I och med det så kan du skriva lite kod, testa den och se hur resultatet blev utan att behöva starta ett nytt projekt bara för att testa några rader kod.
I C# och VB.NET måste du kompilera och köra din applikation för att se resultatet.
Det finns två sätt att exekvera kod i F# Interactive.
Du måste markera den kod du vill köra sen antingen höger klickar du på den markerade koden och väljer i popup menyn "Send To Interactive' eller så trycker du Alt+Enter.
Om din function inte blev rätt så skriv om den, markera koden och skicka koden till F# Interactive och du har uppdaterat funktionen.
Sen är det bara att testa den igen.
Allt kod som skickas till F# Interactiva är sparat så dina funktioner eller värden kan du anropa senare i din kod från andra funktioner.
Regeln är att innan du kan anropa en fuktion eller ett värde måste den vara kompilerad av F# Interactive.
Skriv denna kod som i bilden nedan, markera den och skicka den till F# Interactive.
Den exekverade koden ser ut såhär i F# Interactive.
val i : int = 10
val s : string = "F#"
val c : char = 'c'
val b : bool = true
val f : float = 3.2
val x : int = 5
val y : int = 10
Resultatet är värden som har fått ett namn, exempelvis val i : int = 10.
Värdet i är alltså en int och i koden skrev vi inte någon datatyp utan Type Inferense kom fram till att i är en int för att vi skrev 10 som värde.
Mer om Type Inferense i en senare artikel.
Skriv en function:
let add x y = x + y
Exekvera koden i F# Interactive som svarar:
val add : int -> int -> int
Vilket betyder att add är en funktion som tar 2 parametrar av typen int och returnerar en int.
För att köra add funktionen så kan du skriva:
let z = add 12 34
Och svaret i F# Interactive blir:
val z : int = 46
Du kan även skriva funktioner och kod direkt i F# Interactive men då måste du avlsuta varje kommando med ;;.
Exempel: add 12 34;;
Skriv mer kod och exekvera i F# Interactive eller starta ett nytt projekt och välj projekttyp F# Tutorial istället och du får lite kod exempel med förklaring som du direkt kan köra i F# Interactive.
Förklaring vad let betyder och mer om grunder i F# kommer i senare artiklar.
Nästa artikel handlar om varför F# inte har någon Main() metod och hur du hanterar F# kodfiler.
Följ mig på Twitter som TigerHasse
0 Kommentarer