Grafisk manual #2
Förord
Denna artikel är inte klar ännu!!!
I denna del av grafiiska manualer så kommer jag att ta upp en del om hur du gör stilmallar för tryck samt internet/intranät. Vilka krävs och vad bör man tänka på. Jag kommer även att ta upp en del om vilka program man bör använda sig av för att vara "kompatibel" med resten av branschen.Innehåll
»»
»
Relaterade artiklar
» Grafisk manual #1
Element i en grafisk manual
• Logotyper (del 1)• Symboler (del 1)
• Färger (del 1)
• Typografi (del 1)
• Stilmallar/Trycksaker
• Internet/intranät
Som tidigare nämnt så är de ovanstående elementen de vanligaste i en grafisk manual. I denna del så kommer jag att gå igenom vad du skall tänka på när du gör trycksaker och när du publicerar saker digitalt.
Stilmallar/Trycksaker
Tyvärr handlar inte trycksaker o dyl enbart om design, faktum är att om du inte gör helt rätt från början så kan en hel produktion bli fel. Tekniken bakom handlar naturligtvis om erfarenhet och kunskap om hur man gör. Om det tekniska...
Om vi börjar med vilka program du bör använda dig av så finns det en info ruta till höger. Använder du dig av dessa så garanterar det kompatibilitet med övriga branschen. Jag rekomenderar att inte exprimentera med detta, dessa applikationer är de bästa.
Den knepigaste biten är själva "sätt-programmet", det du gör dina orginal i. I USA är inDesign otroligt populärt. Europa och övriga världen har valt QuarkXpress istället, en något dyrare lösning men personligen anser jag den är bättre för just trycksaker.
Standardapplikationer
För vektoriserinng
• Adobe Illustrator
• Macromedia FreeHand
För bildbehandling
• Adobe Photoshop
För Sättning
• QuarkXpress
• Adobe inDesign (i viss mån)
För PDF
• Adobe Acrobat
• Adobe Distiller
Silvio Fumei
att den här artikeln alltid blir publicerad fast den inte är klar. Borde den inte skrivas klar någon gång så att man kan se det färdiga resultatet?
Hector Hernandez
Varför publicera artikeln om den inte är klar?
Gäst Konto
Ska det inte vara mera än detta