Introduktion till Pascal - Del 01: Mitt första program
Förord
Pascal är det programspråk som man använder för att programmera i Delphi, det vill säga; Delphi är en variant av Pascal. Personligen har jag valt att programmera i Free Pascal istället och det är vad den här och kommande artiklar kommer att handla om. Jag är själv ganska ny inom Pascal-programmering och jag kommer att skriva artiklar som ett sätt att själv utvecklas, genom att jag lär andra.Innehåll
»»
»
»
»
»
»
»
Relaterade artiklar
» Introduktion till Pascal - Del 02: Variabler 1/2
Historia i korthet
Niklaus Wirth var schweizaren som 1968 presenterade sitt programspråk Pascal, döpt efter den franske filosofen Blaise Pascal. Wirth tog fram programspråket i syfte att agera ett bra utbildningsspråk för studenter inom programmering. Han tyckte nämligen att alla andra alternativ var för svåra och kryptiska att arbeta med som student.En massa Pascalkompilatorer började dyka upp, för en mängd olika maskiner. Det fanns bara ett problem. Problemet var att "dialekter" började framträda i Pascal i och med kompilatorernas framfart. Eftersom detta vållade en del bekymmer skapades mellan 1977 och 1983 en standard för Pascal, som kallas just för Standard Pascal eller ISO-Pascal.
Free Pascal
Free Pascal är ett gratis kompileringsverktyg som du kan hämta hem här. Det är som sagt Free Pascal vi kommer att arbeta med i fortsättningen.Att skapa ett nytt dokument
När du har installerat Free Pascal på din dator är det dags att börja programmera, spännande ;)
Gå in i File och välj New.
Att kompilera
När koden är färdigskriven måste den kompileras. Det är här din Pascal-kod översätts till maskinkod. Om det är något fel i koden kommer ett felmeddelande att dyka upp och det blir inget program av det hela. För att kompilera väljer du Compile och sedan Make (kortkommando F9).
Hello World!
Vi går rakt in på vårat allra första program. Jag kommer att skriva koden och sedan förklara den rad för rad.
01: program HelloWorld;
02:
03: uses Crt;
04:
05: {$APPTYPE Console}
06:
07: begin
08: Write(’Hello World’);
09: ReadLn;
10: end.
Så vad hände här?
Rad 1: Alla program börjar på det här viset. Du skriver ut program och därefter programmets namn, du avslutar sedan med semikolon (;).
Rad 3: ”uses Crt” indikerar att du vill använda referensbiblioteket Crt.
Rad 5: Den här raden förklarar för kompilatorn att det är DOS vi arbetar i.
Rad 7 och Rad 10: Mellan dessa rader (begin och end) händer allting. Utskrifter, inmatning av data etc.
Rad 8: Här händer det intressanta. Med hjälp av Write skriver vi ut texten Hello World. Den text vi vill ska skrivas ut placeras inom parentes och appostrofer.
Rad 9: Prova att ta bort den här raden ur ditt program en gång och se vad som händer. Titta noga på skärmen när du öppnar programmet så ser du hur det blinkar till och snabbt som ögat stängs igen. Den här extra raden tvingar fönstret att stanna tills användaren trycker på ENTER-tangenten.
Rad 10: Som du kan se avslutas end med en punkt (end.). Begin och end dyker ofta upp i Pascal-programmering vid ett flertal tillfällen och end avslutas vanligtvis med ett semikolon. Men inte i slutet av programmet, här avslutas det med en punkt istället.
GotoXY
Med hjälp av funktionen GotoXY kan du roa dig med att placera ut texten på nya platser genom att ange X och Y-koordinaterna för platsen.Fönstret här är omvänt i jämförelse med en vanlig graf. Det vill säga (0,0) är placerat uppe i vänstra hörnet. Därefter går X från 0 till 80 åt höger och Y från 0 till 25 neråt. Så här använder du funktionen.
01: program kordinater;
02:
03: uses Crt;
04:
05: {$APPTYPE Console}
06:
07: begin
08: GotoXY(35, 17);
09: Write(’Den här texten hamnar någonstans i mitten av fältet.’);
10: ReadLn;
11: end.
Som förklarat tidigare så kommer texten att hamna på X-koordinat 35 och Y-koordinat 17.
Kommentarer
Något som du kommer ha stor nytta av när du skriver längre kodrader är kommentarer. Många anser att kommentarer är onödigt (”det var ju jag som skrev programmet, jag kan läsa det”) men när man varit fri från sin kod ett tag och ska titta tillbaka på vad man en gång gjorde är det kanske inte riktigt lika lätt att förstå vad man sysslat med.Det kan tyckas onödigt att kommentera små program, men det är bäst att skapa sig en god vana. Kommentarer innesluts av klammrar { och }. Här är ”Hello World” programmet igen men kommenterat den här gången.
01: program HelloWorld2;
02:
03: uses Crt;
04:
05: {$APPTYPE Console}
06:
07: begin {börjar}
08: Write(’Hello World’); {skriver Hello World}
09: ReadLn; {OBS! Annars kan man inte se programmet}
10: end. {slutar}
Mer om Write(’’);
Det finns ytterligare en funktion av Write kommandot. De skiljer sig inte så mycket åt, men ibland kan det vara bra att skriva ut sin text på en helt egen rad. Då använder man WriteLn istället. Exempel:
WriteLn(’Hello World’);
WriteLn(’Det här hamnar på rad 2’);
Övningar
När man programmerar är det viktigt att öva på det man lärt sig innan man går vidare till nästa steg, så i varje artikel kommer jag att ha de här avslutande raderna med lite övningsuppgifter åt dig.1. Skapa ett program som som skriver ut ditt namn på skärmen.
2. Modifiera nu programmet med hjälp av GotoXY så att texten hamnar långt ner till höger på skrämen.
3. Använd *-tecknet för att rita en kvadrat på skärmen.
4. Använd GotoXY för att modifiera kvadraten (om du inte gjorde det från början).
Avslutning
Du har i artikeln lärt dig det allra mest grundläggande i Pascal-programmering, hur du använder Write och GotoXY. I nästa artikel kommer du att få lära dig om variabler.Feedback på artikeln uppskattas mycket, sänd iväg ett iMail och ge ris eller ros ;)
daniel sjöström
programmet med gotoxy kan inte heta samma sak som kommandot GotoXY. om man bara byter program namn (till vad som helst) så går det att köra compile!