Sökmotoroptimering - En introduktion
Förord
I denna artikel ska jag försöka ge en introduktion till sökmotoroptimering. Jag är knappast någon expert inom området men min kunskap grundas dels på egna erfarenheter (några år som hobbyutvecklare) och dels på information från internet.Innehåll
Sökmotoroptimering handlar i grunden om att optimera sin webbsida så att den hamnar längre upp i sökmotorerna (t.ex Google).
Sökmotoroptimering har funnits ända sedan webbläsarnas födelse och vad man oftast vill uppnå är att försöka hamna så långt upp man kan inom det område som sidan behandlar. Den vanligaste metoden för detta kallas "white hat SEO" och innebär att man optimerar sidan så som sökmotorföretagen rekommenderar, t.ex. med unikt innehåll, användarvänligt gränsnitt och en sitemap som gör det lätt för sökmotorer att indexera sidan och hitta innehållet. Det brukar heta att man skapar innehåll för användare och inte för sökmotorer.
Denna artikel kommer endast gå igenom white hat metoder.
Sedan finns det då även "black hat SEO", detta är när man använder sig av "fula" metoder för att manipulera sin position. Förut kunde man t.ex. fylla en sida med massa text som inte syntes för slutanvändaren genom att ge texten en extremt lite textstorlek eller samma färg som bakgrunden.
Numera har dock de flesta stora sökmotorer sofistikerade algoritmer som analyserar sidan och räknar ut var den bör hamna bland resultaten.
I de flesta algoritmer är relevans en av de viktigaste delarna. Om man söker på "bra hundmat" så vill man inte se massa sidor som handlar om flygplanstillverkning.
Detta innebär oftast att det spelar mindre roll hur bra du har optimerat sidan om det område du skriver om inte är det som eftersöks.
Något som dock kan öka sidans relevans är om sidor som handlar om samma sak länkar till din sida. Ju fler sidor som handlar om samma sak och som länkar till din sida desto bättre. Sidor som redan har hög "rank" eller "status" ger mer status till din egna sida än sidor med lägre status.
Andra saker som hjälper att stärka positionen bland sökmotorer är att använda sig av metataggarna* "keywords" och "description". Man bör alltid försöka vara så tydlig som möjlig men utan att gå överstyr och skriva 10000 keywords och en description på 200 ord.
Om vi låtsas att vi har en sida där man recenserar hundmat skulle bra keywords kunna vara t.ex: hundmat, recensioner, betyg. En description skulle då kunna vara: Här recenseras hundmat och ges betyg efter olika kriterier.
Man bör även använda sig av html taggarna för rubriker (,
Sökmotoroptimering har funnits ända sedan webbläsarnas födelse och vad man oftast vill uppnå är att försöka hamna så långt upp man kan inom det område som sidan behandlar. Den vanligaste metoden för detta kallas "white hat SEO" och innebär att man optimerar sidan så som sökmotorföretagen rekommenderar, t.ex. med unikt innehåll, användarvänligt gränsnitt och en sitemap som gör det lätt för sökmotorer att indexera sidan och hitta innehållet. Det brukar heta att man skapar innehåll för användare och inte för sökmotorer.
Denna artikel kommer endast gå igenom white hat metoder.
Sedan finns det då även "black hat SEO", detta är när man använder sig av "fula" metoder för att manipulera sin position. Förut kunde man t.ex. fylla en sida med massa text som inte syntes för slutanvändaren genom att ge texten en extremt lite textstorlek eller samma färg som bakgrunden.
Numera har dock de flesta stora sökmotorer sofistikerade algoritmer som analyserar sidan och räknar ut var den bör hamna bland resultaten.
I de flesta algoritmer är relevans en av de viktigaste delarna. Om man söker på "bra hundmat" så vill man inte se massa sidor som handlar om flygplanstillverkning.
Detta innebär oftast att det spelar mindre roll hur bra du har optimerat sidan om det område du skriver om inte är det som eftersöks.
Något som dock kan öka sidans relevans är om sidor som handlar om samma sak länkar till din sida. Ju fler sidor som handlar om samma sak och som länkar till din sida desto bättre. Sidor som redan har hög "rank" eller "status" ger mer status till din egna sida än sidor med lägre status.
Andra saker som hjälper att stärka positionen bland sökmotorer är att använda sig av metataggarna* "keywords" och "description". Man bör alltid försöka vara så tydlig som möjlig men utan att gå överstyr och skriva 10000 keywords och en description på 200 ord.
Om vi låtsas att vi har en sida där man recenserar hundmat skulle bra keywords kunna vara t.ex: hundmat, recensioner, betyg. En description skulle då kunna vara: Här recenseras hundmat och ges betyg efter olika kriterier.
Man bör även använda sig av html taggarna för rubriker (
,,etc) för att hjälpa sökmotorerna förstå innehållet bättre.
Något som också är viktigt är att undvika att placera viktigt innehåll i bilder, javascript, flashscript och liknande då detta avsevärt försvårar för sökmotorerna att förstå innehållet, alltså inga rubriker i bilder etc. När man använder bilder så ska man även alltid ange en "alt" tag** så att sökmotorerna vet vad det är för bild och då kan inkludera den som innehåll. En annan sak angående länkar är även att se till att dom har logiska namn.
"http://wordpress.org/extend/plugins/google-sitemap-generator/" detta är en mycket bra länk för sökmotorer och för människor då det är lätt att förstå var den leder, till skillnad från t.ex: "http://wordpress.org/?p=123".
Det finns många olika saker att tänka på men om man använder ett CMS system som t.ex. Wordpress så finns det många bra plugins som kan hjälpa till med sökmotoroptimering.
Här är 2 plugins till Wordpress som hjälper till med sökmotoroptimering (använder dessa själv):
Här är även några länkar för att läsa mer om ämnet:
* Taggar man använder i delen av en html sida för att visa vad sidan handlar om. Här finns bra exempel:
** Här finns bra information om alt taggen:
Något som också är viktigt är att undvika att placera viktigt innehåll i bilder, javascript, flashscript och liknande då detta avsevärt försvårar för sökmotorerna att förstå innehållet, alltså inga rubriker i bilder etc. När man använder bilder så ska man även alltid ange en "alt" tag** så att sökmotorerna vet vad det är för bild och då kan inkludera den som innehåll. En annan sak angående länkar är även att se till att dom har logiska namn.
"http://wordpress.org/extend/plugins/google-sitemap-generator/" detta är en mycket bra länk för sökmotorer och för människor då det är lätt att förstå var den leder, till skillnad från t.ex: "http://wordpress.org/?p=123".
Det finns många olika saker att tänka på men om man använder ett CMS system som t.ex. Wordpress så finns det många bra plugins som kan hjälpa till med sökmotoroptimering.
Här är 2 plugins till Wordpress som hjälper till med sökmotoroptimering (använder dessa själv):
Här är även några länkar för att läsa mer om ämnet:
* Taggar man använder i delen av en html sida för att visa vad sidan handlar om. Här finns bra exempel:
** Här finns bra information om alt taggen:
0 Kommentarer