10 tips för användarvänligare hemsidor
Förord
Hur har du det egentligen med din hemsida? Är du intresserad av att göra den användbar för dina besökare eller har du skapat sidan med dig själv i första rummet?Innehåll
»»
»
»
»
»
»
»
»
»
Relaterade artiklar
» 10 sätt att göra ditt företag sexigare» 11 säkra sätt att irritera besökare på din hemsida
Här kommer 10 punkter som gör din sida mer användbar för dina besökare. Läs och fundera om det finns något du kan använda, för du vet ju att dina möjliga kunder kommer till din hemsida för sin egen skull, inte för din. Glöm aldrig det.
Du kan massor av saker som vi inte kan. Gör din hemsida till en kunskapsresurs för oss som vill veta mer om ditt ämne (Det är därför vi är där).
Berätta det mest spännande med din värld för oss. Dra gärna den där historien som du berättar på middagar, det där som "folk" inte tycks veta eller aldrig kan fatta. Ju mer du berättar för oss i olika portioner, desto mer är vi benägna att kalla dig expert på ditt område.
Du kan din värld och har tänkt på hur den kan göras enklare. Om jag anlitar en webbdesigner är jag inte intresserad av att höra haranger med fikonspråk eller hur svårt och svettigt det är för honom att ordna det jag vill ha gjort. Jag vill veta om det går.
Gör alltid dina svåraste saker enklare för oss. Visa oss sammanhangen utan att tråka ut oss.
Ge oss checklistor för vad vi bör tänka på.
Ha en sida där du svarar på de allra vanligaste frågorna kunderna ställer till dig.
Gör dina kunder imponerade över dina svar och dina svarstider så långt du bara kan. Använd dig av autosvarstjänster när du inte kan svara för att du är bortrest eller har andra hinder. Se till så att bollen så snabbt som möjligt ligger hos dig så att dina kunder kan fortsätta med sitt utan att undra över om du ska svara eller inte.
Ge bort något gratis som tack för att du fått vår tid. Jag har, som du redan vet, gratis marknadsföringstips här och även om inte alla besökare köper böcker av oss så vill jag att de ska få något som tack för att de kommit. Målet är naturligtvis att när behovet av marknadsföring kommer upp för dem så ska det vara mig och boken "Gerillaföretagaren" de ska känna mest förtroende för. Hur ska du göra för att få dina kunders förtroende på sikt? Hur ska du visa att du har kommit för att stanna? Hur ska du visa att du kommer att finnas där när de behöver dig?
Gör det lätt för oss att hitta på din sida. Gör det lätt för oss att beställa det vi vill ha på alla möjliga sätt som finns. Många människor är rädda för att beställa via nätet. Ge dem ett telefonnummer och ge människor som inte vill ringa en adress att skriva till.
Berätta allt du kan om din produkt eller tjänst. Visa vilka andra som köpt och använt din produkt och vad de tyckte. Visa vad oberoende personer, till exempel journalister tycker om din produkt.
Tänk på att alla inte är intresserade av att köpa din produkt (det är omöjligt). Sikta därför inte in ditt innehåll på alla i hela världen. Sikta in dig på den grupp av människor du tror är dina mest sannolika kunder och ge dem all information du kan tror att de behöver.
Gör oss också trygga med våra köp genom att erbjuda oss generösa garantier.
Du vet ju att generösa garantier visar oss att du är beredd att stå för din produkt.
Visa vad du har för avsikter med insamlandet av mailadresser. Alla som prenumererar på 10 tips eller som är kunder till Redaktionen ska veta att adresserna stannar innanför våra dörrar. Hur är det med ditt företag?
Vet alla som registrerar sig för ditt nyhetsbrev eller som är kund hos dig vad du gör med deras adresser?
Om inte - berätta det så att kunderna vet det och är beredda på konsekvenserna av det.
Titta på dina konkurrenters hemsidor och känn efter vad som saknas där. Erbjud en annan blandning av innehåll på din sida. Du vet vid det här laget att de allra flesta kommer till din sida för att de har ett behov av något.
De letar efter något de saknat. Berätta inte att: "Vi har en ny hemsida, gå gärna in och titta hur snygg den är" = SNARK SNARK. Berätta vad man får om man går dit istället. Det är då du både kan rannsaka dig själv om vad man faktiskt får och på samma gång visa varför någon ska gå dit.
Alldeles för många företag sätter upp en hemsida med stor entusiasm (Alla har ju en, då ska vi också ha en) men efter ett tag kastas den ut i kylan och för en tynande tillvaro i ingentingvärlden.
Visa att din sida är aktiv och inte ett "sminkat lik". Det är först då det börjar hända saker. Glöm aldrig att din hemsida inte är en broschyr, det är en levande plats där du kan få saker att hända som hjälper dina kunder.
Tänk alltid i kundfördelar när du lägger in nytt innehåll på din sida.
Det är då du vinner respekt från besökarna - och det är då du kan få förmånen att börja räkna många av dem som dina nya kunder.
Erbjud dina besökare att vara med på olika sätt. Be om våra åsikter så kommer du att få dem. Be oss om tips så får du tips. Be oss länka till din sida så kanske vi gör det.
Uppge pellesoft som företagsnamn vid köpet så får du 5% rabatt på denna bok. Du köper boken här »
1. Lär oss något.
Du kan massor av saker som vi inte kan. Gör din hemsida till en kunskapsresurs för oss som vill veta mer om ditt ämne (Det är därför vi är där).
Berätta det mest spännande med din värld för oss. Dra gärna den där historien som du berättar på middagar, det där som "folk" inte tycks veta eller aldrig kan fatta. Ju mer du berättar för oss i olika portioner, desto mer är vi benägna att kalla dig expert på ditt område.
2. Gör din värld enklare för oss.
Du kan din värld och har tänkt på hur den kan göras enklare. Om jag anlitar en webbdesigner är jag inte intresserad av att höra haranger med fikonspråk eller hur svårt och svettigt det är för honom att ordna det jag vill ha gjort. Jag vill veta om det går.
Gör alltid dina svåraste saker enklare för oss. Visa oss sammanhangen utan att tråka ut oss.
Ge oss checklistor för vad vi bör tänka på.
Ha en sida där du svarar på de allra vanligaste frågorna kunderna ställer till dig.
3. Behandla din sida professionellt.
Gör dina kunder imponerade över dina svar och dina svarstider så långt du bara kan. Använd dig av autosvarstjänster när du inte kan svara för att du är bortrest eller har andra hinder. Se till så att bollen så snabbt som möjligt ligger hos dig så att dina kunder kan fortsätta med sitt utan att undra över om du ska svara eller inte.
4. Visa att du är vår vän.
Ge bort något gratis som tack för att du fått vår tid. Jag har, som du redan vet, gratis marknadsföringstips här och även om inte alla besökare köper böcker av oss så vill jag att de ska få något som tack för att de kommit. Målet är naturligtvis att när behovet av marknadsföring kommer upp för dem så ska det vara mig och boken "Gerillaföretagaren" de ska känna mest förtroende för. Hur ska du göra för att få dina kunders förtroende på sikt? Hur ska du visa att du har kommit för att stanna? Hur ska du visa att du kommer att finnas där när de behöver dig?
5. Gör sidan tillgänglig för oss.
Gör det lätt för oss att hitta på din sida. Gör det lätt för oss att beställa det vi vill ha på alla möjliga sätt som finns. Många människor är rädda för att beställa via nätet. Ge dem ett telefonnummer och ge människor som inte vill ringa en adress att skriva till.
6. Hjälp oss att fatta vettiga köpbeslut.
Berätta allt du kan om din produkt eller tjänst. Visa vilka andra som köpt och använt din produkt och vad de tyckte. Visa vad oberoende personer, till exempel journalister tycker om din produkt.
Tänk på att alla inte är intresserade av att köpa din produkt (det är omöjligt). Sikta därför inte in ditt innehåll på alla i hela världen. Sikta in dig på den grupp av människor du tror är dina mest sannolika kunder och ge dem all information du kan tror att de behöver.
Gör oss också trygga med våra köp genom att erbjuda oss generösa garantier.
Du vet ju att generösa garantier visar oss att du är beredd att stå för din produkt.
7. Ha en privatpolicy.
Visa vad du har för avsikter med insamlandet av mailadresser. Alla som prenumererar på 10 tips eller som är kunder till Redaktionen ska veta att adresserna stannar innanför våra dörrar. Hur är det med ditt företag?
Vet alla som registrerar sig för ditt nyhetsbrev eller som är kund hos dig vad du gör med deras adresser?
Om inte - berätta det så att kunderna vet det och är beredda på konsekvenserna av det.
8. Visa en tydlig position.
Titta på dina konkurrenters hemsidor och känn efter vad som saknas där. Erbjud en annan blandning av innehåll på din sida. Du vet vid det här laget att de allra flesta kommer till din sida för att de har ett behov av något.
De letar efter något de saknat. Berätta inte att: "Vi har en ny hemsida, gå gärna in och titta hur snygg den är" = SNARK SNARK. Berätta vad man får om man går dit istället. Det är då du både kan rannsaka dig själv om vad man faktiskt får och på samma gång visa varför någon ska gå dit.
9. Ha en levande sida.
Alldeles för många företag sätter upp en hemsida med stor entusiasm (Alla har ju en, då ska vi också ha en) men efter ett tag kastas den ut i kylan och för en tynande tillvaro i ingentingvärlden.
Visa att din sida är aktiv och inte ett "sminkat lik". Det är först då det börjar hända saker. Glöm aldrig att din hemsida inte är en broschyr, det är en levande plats där du kan få saker att hända som hjälper dina kunder.
Tänk alltid i kundfördelar när du lägger in nytt innehåll på din sida.
Det är då du vinner respekt från besökarna - och det är då du kan få förmånen att börja räkna många av dem som dina nya kunder.
10. Skapa interaktivitet.
Erbjud dina besökare att vara med på olika sätt. Be om våra åsikter så kommer du att få dem. Be oss om tips så får du tips. Be oss länka till din sida så kanske vi gör det.
Uppge pellesoft som företagsnamn vid köpet så får du 5% rabatt på denna bok. Du köper boken här »
0 Kommentarer