En introduktion till C-sharp - del 2
Förord
Dessa lektioner i C# är i första hand skrivna för att de med helt utan förkunskaper på ett lättfattligt och enkelt sätt skall få möjlighet att upptäcka styrkan med C# som språk.Innehåll
»»
Variabler, string & ReadLine
I den förra delen av denna introduktionskurs i C-sharp, gick vi igenom hur man skriver ut en textsträng (”Hello World”) på skärmen. Denna textsträngs innehåll betecknas som ett fast värde. Alltså, något som under programmets gång inte går att ändra på. I denna andra del av introduktion till C-sharp tänkte jag att vi skall ta det hela ett steg vidare genom att lägga till en s.k. variabel till föregående exempel och på så sätt kunna skriva ut en valfri text.
En variabel är således ett värde som går att förändra under programmets körning.
Den främsta anledningen till att man använder variabler istället för att använda fasta värden i programmering, är för att man inte kan veta exakt vad värdet skall vara i alla förekommande fall.
Vill man t.ex att användaren av ett program skall kunna anpassa programmet till sig själv, kan man inte utgå ifrån att alla användare heter Gun och är 35 år gamla... oftast.
Exemplen i denna lektion uppfattas som näst intill löjeväckande enkla för de som någon gång programmerat, men då variabler är något grundläggande inom all programmering så är det trots allt viktigt att känna till hur det fungerar för att kunna gå vidare till mer avancerade funktioner.
Hänger du med? Då kör vi!
Börja precis som i tidigare exempel med att öppna din editor och definiera den class som vi skall arbeta med.
Vi döper den i det här fallet till HelloVariabel:
class HelloVariabel
Sedan skriver vi in en klammer för att ange början på klassens underliggande kod:
{
Sedan skapar vi metoden Main, som startpunkt i klassen.
public static void Main()
Sedan sätter vi in ytterligare en klammer för att definiera var metodens kod börjar:
{
Här definierar vi nu att vår variabel skall vara av typen string, vilket innebär att den tar emot såväl bokstäver så som siffror (detta till skillnad mot int vilken endast accepterar inmatningar med numeriska värden). Vi döper också vår String till S.
string S;
Sedan ber vi systemet att vänta på en inmatning från användaren, där det som matas in är innehållet i vår S string.
Detta gör vi genom att uppmana systemet att läsa in ett värde med hjälp av kommandot ReadLine.
s=System.Console.ReadLine();
För att nu presentera det som matades in i vår S string, skriver vi precis som i förra lektionen en uppmaning till systemet att skriva ut ett värde via Console.WriteLine.
Då vi även vill visa innehållet i vår S string, måste vi också ange detta i Console.WriteLine.
Varför koden för detta ser ut som följer.
System.Console.WriteLine(”Du skrev in följande värde i S: {0}”, s);
Sedan stänger vi metoden Main’s kodomfång med en klammer:
}
Vi avslutar sedan med att stänga klassen HelloVariabel med ännu klammer:
}
Den färdiga koden ser nu ut som följer:
class HelloVariabel
{
public static void Main()
{
string s;
s=System.Console.ReadLine();
System.Console.WriteLine(”Du skrev in följande värde i S: {0}”,s);
}
}
Vi spar sedan filen med ändelsen .CS i vår katalog på hårddisken och kompilerar den enligt anvisningarna i del ett av denna kurs.
Du har nu gjort ett program som läser in ett värde med hjälp av en string och presenterar värdet genom att hämta in informationen från din string. Grattis!
Avslutningsvis
För att jag skall veta om kursen är bra eller om den måste skrivas om så rösta gärna här uppe till höger. Skicka gärna ett iMail om du vill kommentera något som är felaktigt eller du tycker borde förtydligas./Daniel Arvastsson
0 Kommentarer