Nu är det så här att jag har tillgång till en server via ftp och skulle vilja på något sätt att köra en "automatisk" kopiering av databasen tex varje 10timmar. Jag antar att det är innehållet i databasen du vill spara undan och inte själva strukturen, då skulle du kunna göra en funktion som snurrar igenom databasen och läser ut alla tabellers innehåll och placerar det i textfiler, problemet är dock att få det att ske med det angivna intervallet (dvs. om du endast har tillgång till servern via ftp). näe... killens första ide var bättre...Säkerhetskopiering av databas
har hört ngt om schemalagda-aktiviteter i windows, men det kommer jag ju inte åt
så tänkte om det går att kopiera en fil med en asp kod , eller kanske VB? , regelbundet efter en viss tids-intervall (ex. 10 timmar då)
förslag?Sv: Säkerhetskopiering av databas
Jag antar att du har en website där på servern och du skulle ju kunna kalla på den funtion som läser ut databasen på förstasidan, denna funktion skulle ju kunna logga när den senast läste ut databasen och då samtidigt kolla av detta värde varje gång den körs (innan utläsning sker) då skulle man kunna bestämma att det måste gå minst 10 timmar mellan varje gång.
Detta är väl inte den smidigaste lösningen, men det är förmodligen det enda som du kan göra för att få något att efterlikna det som du frågade om under givna förutsättningar.Sv: Säkerhetskopiering av databas
Ta en backup, så länge vi pratar om en simpel Access databas som inte är alltför stor tycker jag det räcker gott och väl med en ftp nedladdning via ett trevligt script.
Något som många verkar ha glömt är att ett trevligt batchscript fixar en hel del.
Läs mer om det hos MS:
http://support.microsoft.com/?kbid=96269
ytterligare ett tips hos experts-exchange
http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Win2000/Q_20648765.html
Gör två script, ett batch (.bat) som skriver in kommandot för att exekvera FTP-scriptet (.txt, som ansluter och loggar in till FTP-servern samt laddar ner databasen till den lokala datorn, det går även utmärkt att döpa om filen för att ex.vis datum märka den)
klart slut
ett exempel
<code>
"laddanerdb.bat"
FTP.EXE -s:anslut_www.txt
"anslut_www.txt"
open ftp.sunet.se
anonymous
goofy@none.com
hash
bin
get update.zip
bye
</code>
PS. allting sker lokalt på din dator, du schemalägger scriptet på din egen dator, kräver förstås att din dator är på just när det är dags för nedladdningen, men det är en smäll man får ta ;o)