Hej, Du kan t ex göra så här: Så här löste jag det: Varför tvinga databasen att omvandla värdet? Det är inge bra lösning ur prestanda synpunkt. Du ha ingen möjlighet att använda index på kolumnen.Hitta nuvarande månad?
Jag en sida där jag kollar i vår personaldatabas(Oracle) vilka som har börjat sin anställning inom de 60 senaste dagarna.
Den sidan är det inga problem med, den listar rätt och ska vara precis som den är.
Däremot vill jag, på sidan innan man kommer hit, ha en rubrik som skriver hur många som börjat i numvarande månad.
Just nu skulle det stå "5 nya i september", sen kan man klicka och få hela listan på de 60 senaste dagarna.(när sedan oktober kommer skall man räkna hur många som börjat i oktober..)
Förstår ni hur jag menar?
Hur kan sql:en se ut?
Typ, något sånt här:
select count(*) as Antal from MyDataBase where ANSTALLNINGSDATUM = nuvarande månad
..eller nå´t
ANSTALLNINGSDATUM lagras i formatet 2003-09-03(ÅÅÅÅ-MM-DD)
Tacksam för lite hjälp..!
/JockeSv: Hitta nuvarande månad?
<code>
sqlstr = "SELECT COUNT(*) AS Antal FROM MyDataBase WHERE ANSTALLNINGSDATUM>=#" & Year(Now()) & "-" & Right("0" & Month(Now()),2) & "-01#"
</code>Sv: Hitta nuvarande månad?
<code>
currentYear = Left(Date(),4)
currentMonth = Mid(Date(),6,2)
sql = "select count(*) Antal from myDataBase "
sql = sql & "where substr(to_Char(ANSTALLNINGSDATUM,'YYMMDD'),3,2) = " & currentMonth
sql = sql & " and substr(to_Char(ANSTALLNINGSDATUM,'YYYYMMDD'),1,4) = " & currentYear
</code>
Funkar utmärkt!
/JockeSv: Hitta nuvarande månad?