Jag har en access-databas med X antal poster. Utan att ha testat tror jag detta bör fungera... Såhär borde gå att göra också, det är bättre...(?) Tackar, ditt första förslag fungerade bra, det andra har jag inte testat ännu då JOINS nog inte fungerar i Access. Ok, då blir det nog såhär:Välja de minsta talet och de senaste
Med data som ser ut så här:
ID, Text, Tal, Datum
Text är likadan i många poster.
Och jag vill då ha ut de minsta talet tillhörande en text, plus att jag vill ha ut de tal från samma text som är de senaste(kan då ibland vara samma som de minsta).
Exempel:
1, Da, 4, 2003-10-10
2, Da, 3, 2003-10-11
3, Da, 5, 2003-10-12
4, Da, 7, 2003-10-13
5, Te, 8, 2003-10-10
6, Te, 2, 2003-10-11
7, Te, 7, 2003-10-12
8, Te, 6, 2003-10-13
Datan jag vill ha ut då är
Da, 3, 7
Te, 2, 6Sv: Välja de minsta talet och de senaste
SELECT Text, MIN(Tal), (SELECT TOP 1 Tal FROM tabell B WHERE B.Text = A.Text ORDER BY DAtum DESC) FROM tabell AS A GROUP BY Text
/JohanSv: Välja de minsta talet och de senaste
SELECT Text, MIN(Tal), MAX(B.Tal)
FROM (tabell AS A INNER JOIN tabell AS B ON A.Text = B.Text AND MAX(A.Datum) = B.Datum)
GROUP BY Text
/JohanSv: Välja de minsta talet och de senaste
Men ett problem bara, vilket jag nog förklarade dåligt.
De lägsta talet kan ibland vara de senaste, då vill jag istället ha de nästlägst talet plus de senaste.Sv: Välja de minsta talet och de senaste
SELECT Text, (SELECT TOP 1 Tal FROM tabell C WHERE C.Tal <> MIN(A.Tal) ORDER BY Tal), (SELECT TOP 1 Tal FROM tabell B WHERE B.Text = A.Text ORDER BY DAtum DESC) FROM tabell A GROUP BY Text
/Johan