Tjena. Du kan ju kolla in denna: Har kollat igenom... Zippen som man kan laddaner verkar innehålla kod som är dkriven med C#... Fattar inget av vad där står :( Men det var precis det jag sökte... Det borde inte var sååå svårt att översätta från C# till vb.net... Varför inte bar kör med ett vilkor i SQL satsen? Jag har inte hållt på med detta så länge. Hur gör jag en SQL sats som hämtar tex data från min tabell där användarnamn börjar på "A" eller "a"? Såhär: Vad Andreas menar(antar jag...) är att när du klickar på en bokstav skickar du med en parameter, strTecken, som är den bokstav du klickade på. Men om jag skickar med "A" tar den då inte bara de som användarnamn som börjar på ett stort A. eller tar den alla användarnamn som börjar på a (lilla eller stora)DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk
Jag har kollat runt lite om hur man gör pageing till en datagrid. Det jag har hittat är att DataGrid har "NextPrev" och "NumericPageing" inbyggt i sig. Men jag hittar inget om alfabetisk pageing. Jag har en medlemslista som jag visar på admin sidan och jag vill kunna hoppa bland sidorn i alfabetisk ordning. Så klickar jag på A så visas alla poster vars användarnamn börjar på A etc etc.
Hur gör man det? Det måste väl gå? Gärna med VB kod.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
//AndiSv: DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk
http://www.codeproject.com/aspnet/LetterBasedPaging.asp
Kanske inte riktigt vad du hade tänkt dig men det är ju en början...Sv: DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk
Sv: DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk
Hänger iofs på hur mycket du hållt på...Sv: DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk
<code>
strTecken = "a"
strSQL = "SELECT TabellNamn.* FROM TabellNamn WHERE UserName LIKE '" & strTecken & "%'"
</code>Sv: DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk
<code>
<a href="sida.asp?tecken=A">A<a>
<a href="sida.asp?tecken=A">B<a>
<a href="sida.asp?tecken=C">C<a>
.....osv
</code>
Sen tar du emot det värdet och frågar med sql:en
<code>
strTecken = Request.Querystring("tecken")
sql = "SELECT * FROM TabellNamn WHERE UserName LIKE '" & strTecken & "%'"
</code>
/JockeSv: DataGrid Pageing... Alfabetisk pageing istället för numerisk