Jag har en katalog liggandes på datorn som innehåller ASP-filer, databaser, bilder samt global.asa. När jag sen skapar ett projekt i InterDev och hämtar in alla filer med "Add Items" så går det inte att köra projektet. I global.asa filen så har jag sökvägar som pekar på databaser och dylikt, men den vägrar aktiveras! Jag har även försökt att strunta i den gamla global.asa filen och istället skrivit om allt i den nya global.asa som bildas när man skapar projektet, med detta fungerar inte heller. Vad ska jag göra? Vad är det som är fel? Hoppas ni förstår vad det handlar om.. :) Prova att reseta IIS. Hur ser koden ut i global.asa? Tyvärr så fungerade det inte att starta om... hmm, med den connetionsträngen kör du Jet 3.51, du kanske har en senare version installerad - nämligen 4.0 och då kan du få ett sådant fel. Men, som sagt, det är ju inga problem i de andra projekten där jag använder samma sträng!! Himla mysko... och det var inga rättighetsproblem heller, så vitt jag såg.. :) 1) Skriv ut din anslutningssträng och se vad som händer Nu verkar vi komma nånvart! Vart ställer man exakt in om man ska använda global.asa eller inte?? Jag hittade ingenting i IISen (jag är inte så familjär med denna)?? Mig veterligt har jag aldrig sett något om att kunna välja att köra globla.asa eller inte, den skall köras då besökaren kommer till siten. En DSN är lönlöst eftersom denna sida snart ska ut på internet.. > då försvinner fördelen... Nu klarnade det lite granna! Men global.asa vill inte ens aktiveras!! O nu medans jag har försökt att få i ordning på det här projektet så vill inget projekt alls fungera!! Jag har verkligen stängt in mig i ett hörn... Hur stänger man av ASP debugging?? Ok, det får vara löst nu... Hur gjorde jag???Problem vid Nytt projekt av Befintliga filer
Följdfråga: I InterDev; vad är skillnaden mellan att jobba i Master Mode och Local Mode? Vilket är att föredra när man bara sitter hemma och jobbar?
Tack på förhand!
//SusanneSv: Är det global.asa som inte laddas?
Jobba du i Master mode
Skillnaden är att om du ligger i Master jobbar du direkt mot din webplats, i Local mode jobbar du mot en lokal kopia
(Om jag sitter på jobbet kör jag Master eftersom jag vill jobba mot webplatsen, tar jag med mig den bärbara jobbar jag mot en lokal kopia)
(Hoppas det klarnar...)Sv: Är det global.asa som inte laddas?
Det som finns i global.asa är sökvägarna till de databaser som används. Dessa ligger i sessioner som jag hämtar upp på varje sida där de används. Det finns ingenting felstavat eller nåt eftersom jag använder samma strängar i andra projekt.
Koden i global.asa:
<code>
Sub Session_OnStart
session("DBQGuest") = "d:\Hemsidor\Zepheryn_Local\db\Guestbook.mdb"
session("DBQ") = "d:\Hemsidor\Zepheryn_Local\db\Generell.mdb"
End Sub
</code>
Felmeddelandet jag får är:
<code>
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4E)
Operationen avbröts.
/Zepheryn_Local/Index.asp, line 6
</code>
där rad 6 är:
<code>
con.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & session("DBQ") & ";"
</code>
som jag hämtar upp värdena med!
Tack så länge!
Prova att byta connectionsträng så jet 4.0 används, se:
http://www.pellesoft.se/login/articles/other/connectionstrings.asp#OLE%20DB%20för%20Microsoft%20Jet:
Kontrollera även att din accessdatabas har skrivrättigheter för alla.Sv: Är det global.asa som inte laddas?
Jag vet dessutom inte vilken av alla jag ska prova.. jag provade:
<code>
con.Open "PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & session("DBQ") & ";"
</code>
utan resultat..
2) Om den inte innehåller din sökväg så kan du kolla på inställningarna för iis, någonstanns däri (process eller nå't har jag för mig, vet inte) så finns det om du skall använda globala.asa, kan vara så att det har ändrats... :)Sv: Är det global.asa som inte laddas?
Tack!
Har du testat att sätta sökvägen med Server.MapPath istället för att hårdkoda den?
Eller att sätta upp en DSN mot databasen?
Hade du testat att skriva ut sessionsvariablerna för att se vad dom innehåller?Sv: Är det global.asa som inte laddas?
Jag skrev ut sessionsvariablerna, o dem var tomma!
Med Server.MapPath gick det iofs bra, men då försvinner ju fördelen med att ha det i global.asa; att jag slipper ändra sökvägen på alla sidor ifall jag flyttar den!!
Så här blev det då:
<code>
con.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db\generell.mdb") & ";"
</code>
Vad är det för fel? Varför aktiveras inte global.asa??
//Susanne
Sv: Är det global.asa som inte laddas?
Hmmm jag ser det helt tvärtom, det är väl just därför du skall använda Mappath?
Är det din egen utvecklings-burk som du skall koppla ut till internet, eller skall du lägga upp den på ett webhotell?
Skall du lägga upp den på ett webhotell, så tvivlar jag att du kommer att ha sökvägen "d:\Hemsidor\Zepheryn_Local\db\Guestbook.mdb" på ditt webhotell. Då måste du nog använda dig av mappath, för att det skall fungera.
Det låter skumt att dina variabler är tomma när du skriver ut dom.
Kan du testa att lägga dom i en Application variable istället? Då slipper ju även servern belastas med en session för varje användare. Detta för att det inte är något unikt för just den användaren, utan alla skall ju ha samma variabel att gå mot?
<code>
' I global.asa
Sub Session_OnStart
Application("DBQ") = Server.MapPath("db\generell.mdb")
End Sub
' I koden:
con.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Application("DBQ") & ";"
</code>Sv: Är det global.asa som inte laddas?
Jag gjorde om ALLTING!!! Tog bort alla virtuella kataloger, rensade bort allting och skapade nya projekt... sen skrev jag om alla global.asa som skapades... allt för att få det gjort från grunden igen, o det fungerade... hurra..
//Susanne