Jag skulle vilja komma åt användarens domän/användarnamn genom att använda Dum fråga men de kör väl inte anonymt mot IIS'en ? Om jag inte missminner mig så måste IISen finnas i samma domän som PDCen för att detta skall funka. IIS'en ligger på en server som är medlem i domänen. Hej! Har inte hunnit testa ovanstående.Ta reda på användarens domän/användarnamn.
<code>Request.ServerVariables("LOGON_USER")</code>
Detta fungerar på ett av de Intranät som jag jobbar med, men inte på de andra.
Jag har kollat alla möjliga inställningar i IIS (antagligen så har jag inte gjort det, men det känns som det iaf) utan att hitta något som skiljer de olika intranäten åt.
Mycket tacksam för svar.
//JohanSv: Ta reda på användarens domän/användarnamn.
IIS'en måste vara så uppsatt att Domän-inloggning krävs.Sv: Ta reda på användarens domän/användarnamn.
//PutteSv: Ta reda på användarens domän/användarnamn.
//JohanSv: Ta reda på användarens domän/användarnamn.
Med risk för att eventuell skriva uppenbara saker igen :-)
Här är exakt de steg som behövs för att använda/testa LOGON_USER.
1. Skapa en mapp som du vill att användarna ska ha begränsad access till.
2. Skapa en textfil i mappen som du döper om till default.asp och lägg in följande kod:
<code>
<%= Request.ServerVariables("LOGON_USER") %>
</code>
3. Öppna Administrative Tools/Internet Information Services.
4. Leta reda på mappen du skapat, högerklicka och välj "Properties".
5. Välj fliken "Directory Security" och klicka på "Edit..."-knappen för "Anonymous access and authentication control".
6. Se till att enbart "Integrated Windows authentication" är valt. Klicka OK tills alla dialogrutor är stängda.
7. Surfa till localhost/mappen och du bör se Domän\AnvändarIDSv: Ta reda på användarens domän/användarnamn.
Kanske bör tillägga att vi tyvärr fortfarande kör NT4 både på klient och serversidan.
//Johan