Hej! Jag har en idé. Om du ger användarna deras IPn (såsom telia). Men du ger dom bara tillgång till intranätet. Varefter som kommer in på sidan som ligger på intranätet(samma som telia). Varefter dom skickar lösenord o dyl. Detta kontrolleras mot en databas varefter en komponent får intruktioner om att ändra den specefika användarens tillgång att gå utanför intranätet. Jag vet inte om jag bara babblar sånt som är självklart men nått sånt borde det vara. Låter inte allt för svårt.Internet- / intranäts-tillgång via ASP?
Jag är med och arbetar i en förening som bygger ett radio-LAN på min ort. Vi distribuerar just nu bredband med denna teknik (och även ADSL). Vi håller för övrigt på med att styra om ADSL-trafiken också in i LAN:et. Vi har valt att fokusera på innehållet i nätverket utan att nödvändigtsvis involvera internet hela tiden.
Med tanke på att vi håller på att strukturera ett intranät just nu vill vi hemskt gärna hitta en lösning som gör att våra användare måste logga in via en sida på vår webbserver och först därefter ges tillgång till både intranätet och internet. (I stil med Telias loginrutin). Jag vet inte riktigt var jag ska börja eller ens vad jag ska leta efter? Någon serverkomponent kanske? Vi vill försöka hitta en lösning som är så smidig som möjligt eftersom vi inte vill krångla till de mer än nödvändigt med tanke på att det är väldigt varierande kunskap (och ålder) på de som använder nätet. Denna verifiering bör förstås också använda samma bas som den intranätslösning som vi arbetar med.
Vi har tyvärr inte heller obegränsat med pengar eftersom vi gör detta i egenskap av en förening men vi inser att vi ev. måste lägga en summa pengar på detta.
Om någon kunde ge mig lite tips och råd så vore jag evigt tacksam!
:-)
Hälsningar
/..RonnieSv: Internet- / intranäts-tillgång via ASP?