Hej !! på vbits 2000 pratade fransesco balena om att iis'n håller kvar referens till ett object upp till en minut efter att man satt det till nothing ... hade ngnting med cachningen att göra, minns inte exakt vad och varför ... Detta trots IISn använder mts eller com+ för connection pooling... Okej, tack för den informationen....Asp + accessdatabaser
Jag har en sida som i början av sidan öppnar en connection till en access-databas (conADO)
I sidan gör jag conADO.execute strSQL på några ställen (iof med if-satser runt... så det är bara max en execute per reload)
Jag har även några
Set rsEnkat = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Efter att jag har gjort select så stänger jag mitt recordset
rsEnkat.close
Set rsEnkat = Nothing
I slutet av sidan så stänger jag min conADO
conAdo.close
set conAdo = Nothing
Problemet är att när jag har laddat om sidan några gånger i snabb takt (ca 8-10 ggr) så får jag följande fel...
Error Type:
Provider (0x80004005)
Unspecified error
/enkat/nyenkat2.asp, line 20
på line 20 så har jag min
conAdo.open conStr
Om jag väntar ett tag (ca 1 min eller kanske lite längre) så fungerar sidan igen (tills jag försöker ladda om den igen...)
Är det så att access inte släpper connectionen direkt utan håller den ett tag efter att man har gjort conADO.close ??
Kan man sätta i IIS'en (eller nån annan stans) hur många connections man tillåter mot sin Access-fil ??
// DavidSv: Asp + accessdatabaser
Tillsmanans med JET motorns dåliga prestanda med access filer gör att den kanske inte riktigt orkar med ... 8-10 är et tak fö ungefär antal samtidiga användare en access db klara ...
Du kan komma från det genom att använda en komponent för dataaccessen och lägga den i en mts/com+ context så är du garanterad att obejctet förstörs ... Sv: Asp + accessdatabaser
Jag testade nu att strunta i att sätta
Set conADO = Nothing
Jag satte bara conADO.close
Jag hoppade oxå över att sätta Recordsetten till Nothing efter det att jag stängt dom.
Då funkar det bra, dvs jag får inte ett felmeddelande efter ett tag...
Frågan är nu:
Dessa objekt som ligger i minnet och inte är satta till Nothing, ligger dom kvar tills servern startas om eller har IIS'en en bra Garbage-collector (tror jag det heter..) som tar bort dessa tex när sessionen har försvunnit...
// David