Har ev. ett uppdrag på gång och tyckte att det kunde vara bra att hämta en del data från en databas på deras interna server på firman. Själva webbplatsen kommer troligtvis att ligga hos ballou. Kunden kör en programvara som heter hiretrack och den håller reda på olika jobb och uthyrda grejer med en kalenderfunktion. Har inte kollat men det lutar ju åt att det ligger en databas till grund för programmet. Kunden är uppkopplad med ADSL. Jag skulle då vilja göra en kalender på webbplatsen utifrån dessa data som finns i hiretrack. Hur frågar man då? Hur upprättar man en förbindese med databasen? Hur löser man säkerheten? Det skulle vara kul att komma med ett sånt förslag om det funkar. Om du säger åt kunden att beställa avancerat paket på ballou så ingår därmed 20mb sql-serverdatabas. För att sedan ansluta mellan databasen och dina aspsidor är inte svårare än alla exempel och artiklar du ser på pellesoft och många andra ställen. Ska informationen visas i realtid på webben eller räcker det att det uppdateras med ett visst intervall? Hej. Vet inte vad det är för databas. Det här är bara på idéstadiet för mig än och jag är därför intresserad av olika förslag på lösningar. Min idé va om man kunde skriva en kalender i asp som ligger på webbservern och hämta datan från databasen på kundens firma internt. I realtid alltså. Jag vill veta mer om IP-begränsa och hur man i så fall kommer åt och göra en koppling till databasen. <b>Jag vill veta mer om IP-begränsa</b> Hej Innan man börjar diskutera handgrippliga åtgärder vore det bra om man kunde få system klart för sig, typ så man vet vad man ska jobba med. Annars är ju en lösning att ha en liten webserver internt på företaget som delar med sig av den data du är intresserad via en webservice, denna kan du enkelt anropa sedan från dina asp sidor. Fåga databaser på olika ställen
Hej hopp/HampusSv: Fåga databaser på olika ställen
1. Man skapar en connectionsträng i global.asa
2. Man instansierar ADODB.Connection
3. Man öppnar connection
4. Man använder connection för att utföra sitt arbete
5. Man stänger connection
6. Man frigör connection
Rörande säkerheten så är den mycket hög så länge du håller reda på användarnamn och lösenord och inte lämnar ut dessa. Har du även program som du vill köra fristående hemma kan du använda sqldatabasen och ansluta mot, det går lika bra det med.Sv: Fåga databaser på olika ställen
Om det ska vara i realtid vore väl det bästa en VPN-tunnel mellan den interna servern och webservern... Om detta inte går får man väl ip-begränsa i brandväggen. Vad är det för databas internt?
Om man nöjer sig med att uppdatera informationen på webben med ett visst intervall är nog det bästa att lägga en applikation internt som skickar upp informationen till webservern.
/JohanSv: Fåga databaser på olika ställen
Ha det!Sv: Fåga databaser på olika ställen
Du får läsa i manualen till företagets brandvägg om hur det går till, se till att begränsa porten/portarna som databasen jobbar på så att enbart webservern kommer åt den.
<b>och hur man i så fall kommer åt och göra en koppling till databasen.</b>
Det beror på vad det är för databas.
/JohanSv: Fåga databaser på olika ställen
En variant är att du låter den interna servern köra ett "script/program" som tar ut datan du vill ha lägger det i tex en txtfil, som sedan "delas ut" i från det interna nätverket.
Sen från webbsidorna så tittar du efter den filen läser in värdena och presenterar dom.
Då kan du även spara senaste värden om deras adsl koppling inte är uppe mm.
Detta kräver så klart att du kan kontakta den "interna servern" via fast ip eller domännamn eller nån dynamisk dns tjänst.
/jonberSv: Fåga databaser på olika ställen
Kolla först upp vilka sätt det där HireTrack tillåter kommunikation, vill det sig riktigt illa har de en egen intern db miljö som inte är åtkomlig utifrån.... värsta scenariot typ... men men, man ska inte måla faan på väggen hehe...
Så hur funkar HireTrack, vad använder den för att lagra data?Sv: Fåga databaser på olika ställen
Företaget behöver ju bara sätta upp en enkel IIS i tex ett dmz.