Hej Har du två kolumner? dvs. fornamn & efternamn? Hej du skall jämföra querystringen med det du ahr i databasen... Kan vara bra att lagra värdet i en variabel. Dessutom bör man använda primärnyckel, Helst ett tal.Markerat ord?
Jag undrar om det går att "markera" ett ord som man får fram i tex en lista så att det är lite mer "bold" tex.
Har en databas (access) och när man söker på tex efternamn som börjar på A och får en lång lista med
Andersson, Anna
Andersson, Brita
Andersson, Lotta
osv och sedan klickar man tex på info om Brita, att hennes namn kan vara "mer markerat" när det visas upp på nästa sida...
När man klickar på Brita visas hon nämligen upp i husförhörslängden där det också finns en massa andra namn....någon som förstår hur jag menar?
mvh NinaSv: Markerat ord?
Isf. så kan du ju i länken baka in fornamn=URLENCODATFÖRNAMN&efternamn=URLENCODATEFTERNAMN
och sedan när du loopar ut så kan du ju jämföra det där helt enkelt, och om det stämmer så skriver du ut en span-taggSv: Markerat ord?
jag förstår inte hur jag skall skriva?
Vad är det jag skall jämföra?
Mvh NinaSv: Markerat ord?
ex:
loopa ut namnen med länkar på länksidan:
<code>
do while not rs.eof
response.write "" & server.htmlencode(rs("efternamn")) & ", " & server.htmlencode(rs("fornamn")) & ""
loop
</code>
Visa med markerat på andra sidan:
<code>
do while not rs.eof
if rs("efternamn") = request.querystring("efternamn") or rs("fornamn") = request.querystring("fornamn") then
response.write server.htmlencode(rs("efternamn")) & ", " & rs("fornamn")
else
response.write "<span class=DINCSSCLASS>" server.htmlencode(rs("efternamn")) & ", " & rs("fornamn") & "</span>"
end if
loop
</code>
Nå't sådant... :)Sv: Markerat ord?
Här är en optimerad variant av ett exempel som listar användare:
<code>
<TABLE>
<TR>
<TD>
<%
Dim rs
Dim con
Dim fldUserId
Dim fldUserFirstName
Dim fldUserLastName
Dim CurrentId
Dim strFirstName
Dim strLastName
Dim strEMail
CurrentId = Request.Querystring("UserId")
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open ">>>Din anslutningsträng<<<"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "SELECT Users.* FROM Users ORDER BY Users.UserLastName, Users.UserFirstName", con
Set fldUserId = rs("UserId")
Set fldUserFirstName = rs("UserFirstName")
Set fldUserLastName = rs("UserLastName")
If CurrentID Then
Do Until rs.eof
If fldUserId = CurrentID Then
Response.Write "<B>" & Server.HTMLEncode(fldUserFirstName & " " & fldUserLastName) & "</B><BR>"
strFirstName
strLastName
strEMail
rs.MoveNext
Exit For
Else
Response.Write "" & Server.HTMLEncode(fldUserFirstName & " " & fldUserLastName) & "<BR>"
End If
rs.MoveNext
Loop
End If
Do Until rs.eof
Response.Write "" & Server.HTMLEncode(fldUserFirstName & " " & fldUserLastName) & "<BR>"
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
Set rs = Nothing
con.Close
Set con = Nothing
%>
</TD>
<TD>
<%If CurrentID Then%>
<B>First name:</B> <%=strFirstName%>
<B>Last name:</B> <%=strLastName%>