Detta fel medelande får jag ofta på min sida. Det försvinner när jag uppdaterar sidan. Jag tänkte precis det när jag skrev posten så det är redan fixat :) men felmeddelandet kommer upp när det finns poster också :[ Ingen som vet vad det kan bero på? Felmeddelande bär orsakata av att du stavat fel till et av fältnbamnen. Eftersom det enda fält i frågan är Id så saknas den i tabellen eller så har du byttt namn på den. Kan vara lät att göra misstag när mn har flera databaser. T.ex. en databas lokalt och en på server. Gör än förändring lokalt men glömmer skicka upp till servern. Frågan berör SQL strängen. do until kör igenom en gång innan den validerar.. inte önskvärt... Bullshit. Det har du helt rätt i ... måste vara helt slut i hövve idag :D <b>Du skrev...</b> Rad 237 = e.Open SQL, Conn, 1, 2 Va händer om du gör så här då? Felet ligger med stor sannolikhet ej i SQL'en. Fältet ID ingår i frågans Order By. Omm access inte kan hitta ett fält i en SQL tabell Antar den att det är en parameter. Eftersom du inte angivit ett värde för parametern så ger den följande meddelande. Det finns ett ID fält i databasen..Konstigt. To few parameters
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
/peer/signup.asp, line 237
Jag har frågat många vad det beror på och alla säger ungefär samma sak, att en parameter saknas. Men SQL-frågan vill inte hämta någon speciell post utan den vill skriva ut alla poster.
Så här ser frågan ut.
SQL = "SELECT * From biljetter order by id ASC"
e.Open SQL, Conn, 1, 2
Do until e.EOF
den avslutas så här
e.MoveNext
Loop
e.Close
Felmedelandet kommer upp ofta när jag kör denna SQL-frågan. När databasen är tom och det inte finns några poster att skriva ut händer det att felmeddelandet kommer upp iallafall. Vill ni ha mer kod så är det bara att fråga.Sv: Konstigt. To few parameters
Too few parameters betyder att den saknar en parameter, oftast så har man stavat fel på något.
Jag brukar oftast länga in en IF sats.
IF RS.EOF THEN
Response.write "Ingen post hittades"
ELSE
'Loopa ut eller gör det man ska
END IF
Det slipper man många felmeddelanden på.
//Anna-KarinSv: Konstigt. To few parameters
Sv: Konstigt. To few parameters
Men jag säger att det är felstavat fältnamn.Sv: Konstigt. To few parameters
Sedan förstår jag inte varför man skall använda While Not istället för Until:
<code>
Do Until e.EOF
' sats
Loop
</code>Sv: Konstigt. To few parameters
while kollar först och om sant, kör en loop...Sv: Konstigt. To few parameters
Om det skall var som du säger skriver man i så fall:
<code>
Do
'...
rs.MoveNext
Loop Until rs.EOF
</code>
Då kör den igenom först en gång.
Detta är användbart i t.ex. följande exempel:
<code>
If rs.EOF Then
Response.Write "No records!"
Else
Do
'...
rs.MoveNext
Loop Until rs.EOF
End if
</code>
Slipper på så sätt en kontroll.Sv: Konstigt. To few parameters
Sv: Konstigt. To few parameters
<i>
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
/peer/signup.asp, line 237
Jag har frågat många vad det beror på och alla säger ungefär samma sak, att en parameter saknas. Men SQL-frågan vill inte hämta någon speciell post utan den vill skriva ut alla poster.
</i>
Kör du några frågor innan som fungerar? Är det första sidan med en sql sats? Är det detta som är rad 237? e.Open SQL, Conn, 1, 2 Sv: Konstigt. To few parameters
Och ja, jag har 1 till SQL-sats som körs som frågar om samma sak fast skriver ut dom 5 senaste posterna bara. Ibland så kommer fel meddelandet upp när den frågan ställs. Sv: Konstigt. To few parameters
SQL = "SELECT * From biljetter order by id ASC"
Set e = Conn.execute(SQL)
Do until e.EOF
den avslutas så här
e.MoveNext
Loop
e.CloseSv: Konstigt. To few parameters
Jag misstänker:
e.Open SQL, Conn, 1, 2
Kolla parametrarna noga.
Använd **aldrig** numeriska värden utan använd fördefinierade konstanter.
Det är knöligt att läsa ut vad 1'an och 2'an betyder i ditt anrop.
1'an är CursorType= KeySet
2'an är Locktype = Pessimistic
Är det en kombination av attribut som är lämplig ?
Är det en uppdaterande fråga du kör med tanke på låsninge ?Sv: Konstigt. To few parameters
Ladda ner databasen. Öppna databasen i Access och titta på tabeldesignen. Finns det ett fält som heter ID?
Kontrollera detta och återkomm med ditt svar.
Felet kan liga någon ananstrans i sida. Så du kan ju testa med att bifoga koden för hela sidan.Sv: Konstigt. To few parameters
Koden hittar ni här..
http://www34.brinkster.com/gign3/elan/kod.txt (visa källa)