Hur skriver man för att skära ut de första 10 tecknen i en SELECT-sats ? Syntaxen för användning av left-funtionen är korrekt. Får du något fel i samband med att du kör SQL satsen? Den första datum satsen är ju ett databas fält efter vad jag förstår så då borde det se ut så här: jag är nästan säker på att SQL-satsen är rätt...men när jag kollar Rs.RecordCount så får jag inte upp 3 (som jag vet att det ska vara) utan -1...jag har haft felet förut, men jag kommer inte ihåg hur jag löser det! variabeln datum innehåller Now, och jag vill bara jämföra datumet och inte tiden, så därför skär jag ut det. jag får inget felmeddelande förutom det jag just svarade, att jag får -1 istället för 3 när jag kör en Rs.RecordCount.... Men är det fältet "datum" som du försöker kolla med? Du kan nämligen inte påverka vad som innehåller i ett fält innan du kör SQL-koden. Men man kan också lösa ditt problem på följande sätt (om jag har fattat det rätt): nu löste jag det...jag hade glömt att ha med: Det är ineffektivt att behandla informationen för varje post med en funktion. Jag antar att den frågan gäller att du vill ha ut poster för en dag och fältet även lagrar tidsangivelser.left(xxxxx,10) i SELECT-sats
jag har försökt med det här, men det vägrar funka:
<code><%
SQLSats = "Select * From flt_inloggning where userid=" &Rs("id") &" AND '"&left(datum,10)&"'=" &left(datum,10)
%></code>
variabeln "datum" som också beskärs funkar perfekt!
tack på förhand!
/hermanSv: left(xxxxx,10) i SELECT-sats
Vad innehåller variabeln 'datum'?Sv: left(xxxxx,10) i SELECT-sats
SQLSats = "Select * From flt_inloggning where userid=" &Rs("id") &" AND left(datum,10)= '" & left(datum,10) & "'"Sv: left(xxxxx,10) i SELECT-sats
//hermanSv: left(xxxxx,10) i SELECT-sats
<code><%
SQLSats = "Select * From flt_inloggning where userid=" &Rs("id") &" AND datum=" & left(datum,10)
%></code>
Om det är en Access-databas ska du sätta # vid datumet:
<code><%
SQLSats = "Select * From flt_inloggning where userid=" &Rs("id") &" AND datum=#" & left(datum,10) & "#"
%></code>
Ps. Deja Vu? :OSv: left(xxxxx,10) i SELECT-sats
Rs.CursorType = 1
Rs.CursorLocation = 3
och sen frågade jag såhär:
<code>
SQLSats3 = "Select * From flt_inloggning where userid=" &Rs("id") &" AND left(datum,10) = '" & left(datum,10) & "'"
</code>
kombinationen av att göra så blev rätt =)
det som förbryllade mig vad att det var en så lätt sak att fixa, men som inte funkade...man blir alltid så fundersam och tror att det är nåt tokstort fel...
tack för all hjälp
Skriv då istället:
<code>
Dim Datum
Datum = Date()
SQLSats = "SELECT * FROM flt_inloggning WHERE userid = " & Rs("id") & " AND (datum >= '" & Datum & "' AND datum < '" & DateAdd("d", 1, Datum) & "')"
</code>
Jag förutsätter att du har en datum datatyp på fältet. Att lagra datum som tex är inget att rekomendera.
Eftersom du hämtar värden från ett annat recordset kan det finns möjlighet att optimera. Men det är svårt att säga om du inte visar din kod.