Hej! Hej, oklart vad du menar... är det en hemsida du håller på med? Det är en applikation för ett intranät där man ska kunna länka till dokument på nätverket. Hur blir det om du använder dig av Sökväg!?Ta fram sökväg
Jag vill lagra sökvägar till filer i en databas, vilket inte är något problem. Dock tror jag att det blir ganska mycket fel om användaren ska skriva in sökvägen för hand.
Därför vill jag göra någon form av filbrowsning där användaren klickar sig fram till rätt fil och sedan klickar OK och då läses sökvägen till filen in i en textruta eller liknande.
Hur gör man detta på bästa sätt.
Hoppas ni fattar vad jag menar.
/Fredrik Sv: Ta fram sökväg
Det finns en kontroll som heter CommonDialog som du kan använda för detta ändamål.
Detta är samma dialog som visas när du öppnar en fil/dokument/program för att sedan bläddra vidare till en fil.
Kolla in online Hjälpen eller Knowledge Base för mer information om hur man visar och programmerar mot en CommonDialog box.
Have fun!
NickSv: Ta fram sökväg
<input type="file">
vanlig htmlSv: Ta fram sökväg
Så om användaren vill länka till ett specifikt dokument ska han bara kunna klicka sig fram i någon form av filebrowser, liknande den man får upp om man ska spara ett dokument från webben.
När han sen har valt ett dokument och trycker OK så skickas dokumentets hela sökväg (t.ex: c:\aaa\bbb\ccc\pm.doc) till en testruta eller liknande på min asp-sida.
Hoppas det klargjorde lite
/FredrikSv: Ta fram sökväg
<code>
<form action="post.asp" name="form1" method="POST"
<input type="file" name="MyFile" />
<input type="submit" value="Skicka" />
</form>
--- post.asp ---
<%
Dim strMyFile
strMyFile = Request.Form("MyFile")
' bla bla bla...
%>
</code>
Skulle det funka.. för då läggs sökvägen till MyFile... *dock ej testad metod*Sv: Ta fram sökväg
På servern? Då finns det en liten trevlig funktion i ASP som heter Server.MapPath, den returnerar den riktiga serverpathen, läs mer om funktionen hos 4guysfromrolla.com
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/121799-1.shtml
Ett litet exempel, säg att du listar 2 filer, deras namn och bredvid dem deras sökvägar,
om webbadressen är http://domän/artiklar/hejsan.txt, skulle Server.MapPath("hejsan.txt") returnera följande sökväg (förutsatt att din webbserver IIS är default inst): c:\inetpub\wwwroot\artiklar\hejsan.txt och att du inte använder alias kataloger, för då kan det bli vad som helst, beroende på vad du har använt alias artiklar till hehe... krångligt, nej inte egentligen, det är ganska simpelt....
såvida jag inte missförstått, vad ska du med sökvägen? Är verkligen dina användare i behov av att veta var filen ligger och vad den heter?
Filbrowsing går att göra med hjälpa Scripting.FileSystemObjektet, där finns allt, traversera filer och kataloger, döpa om dem, flytta, kopiera m.m.m.m.m. typ