Vad jag förstår så är det en editor som liknar word men som omvandlar innehållet till html-kod. Fördelar: Du behöver inte ha kunskap om hur den bakomliggande koden (html) fungerar. Går snabbt att skapa sidor och formatera innehåll. Det stämmer inte riktigt, uttrycket är mer generellt men som kan tillämpas på verktyg som används för att producera ex.vis HTML-sidor. Den gäller alltså inte enbart på HTML verktyg området.WYSIWYG-gränsnitt
Min fråga är: Vad är för och nackdelar med ett sådant verktyg?
mvh
TomasSv: WYSIWYG-gränsnitt
Nackdelar: Koden ofta inte speciellt "snygg" eller optimerad. Som utvecklare har man inte alltid den kontroll på koden som man ibland önskar. WYSI..-editorerna klarar inte alltid av mer avancerad html.
Finns säkert fler, det var dessa jag kom på i all hast..
HenrikSv: WYSIWYG-gränsnitt
Man kan antingen koda i ett rent text verktyg ala Notepad eller så kan man använda ett som använder sig utav metoden WYSIWYG, tex Frontpage, Dreamweaver m.m...
Fördelarna är att du ser hur det kommer se ut på riktigt, nackdelen är att man ibland inte kan förutse det exakta utseendet, speciellt inte för alla typer av webbläsare, miljöer m.m.
Dessutom finns det bitna proggare som känner en viss vanmakt när de måste överlämna kontrollen till ett program för styrningen av utseendet.. hehe... vi nämner inga namn, en stor orsak till det kan ha varit FRONTPAGE som slaktade din egen kod lite hursomhelst och ersatte med egen som ofta vara tiotalet fler rader än din egen för samma funktion/utseende, Frontpage har dock blivit mycket bättre på den punkten.