Hej! inget slår IIS + mySQL :) du får leta efter en snabbare lösning för windowsplattformen. :-) kör dbn lokalt... Jaha, nu fungerar det?! :) Fick samma skumma seghet efter jag installerade .net framework, ordnade det hela med att ändra koppling från access-driver till oledbiis mot access går väldigt trögt...
Jag använder windows xp, iis 5.1 och kör asp.
notis: innan jag installerade om min dator så fugerade detta perfekt.
när jag kör asp sidor utan databas koppling (access) så laddar den som den ska och det är inga problem.
men däremot när jag har databas (access) kopplad, så sätter hårddisken igång och tuggar mer än någonsin och sedan efter en fruktansvärt lång tid (2-3 minuter) så dyker sidan upp, felfritt. sedan om jag väljer en länk (inom min site) så börja den tugga igen..
det verkar som att jag missat någon inställning (kanske i odbc källan).
Allt detta fungerar på jobbet, men inte hemma :(
hoppas någon kan hjälpa mej... vore skönt att bliv av med detta problem.Sv: iis mot access går väldigt trögt...
Sv: iis mot access går väldigt trögt...
Letade och hittade ADO.NET och SQL-Server.
Try Or Die,
Testa en vanlig connectionstring med Jet 4.0. www.connectionstrings.com
Har du dbn lokalt eller via unc-path?Sv: iis mot access går väldigt trögt...
det konstiga är att det fungerar med exakt samma kod på jobbet. där flyter det på fint.
kör mot access för att testa lite script m.m.. när jag lägger den online kör jag mot sql (dvs ändrar connectionstringen då givetvis).
men problemet är just när jag kör lokalt (localhost) mot min lokala databas access.
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open("driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("datbas/xxx.mdb"))
men jag tror inte problemet ligger i själva connectionstring, det verkar vara någon inställning eller någon DSN miss i odbc data sources kanske?Sv: iis mot access går väldigt trögt...
vet inte direkt vad jag gjorde.
men jag provade samma connectionstring som jag hade, fast jag bytte ut server.mappath mot den "verkliga" vägen.. c:\inetpub o.s.v
och då gick det kanon.
sedan bytte jag tillbaka till server.mappath igen, då fungerade det klockrent som det ska göra.
lustigt, men bra :DSv: iis mot access går väldigt trögt...
/Danne