Hej ! Möjligt att det finns här på Pellesoft också, men det du efterfrågar lär du dig om du går igenom ASP-artiklarna på idg:s webstudio (idg.se/webstudio)...Kan inget - Men vill lära mig att skapa en kontaktlista/profiler
Detta är mitt första inlägg här på pellesoft.se
Kan inget eller väldigt lite om ASP.
Har dock givit mig själv ett löfte att börja lära mig. Därför har jag satt upp ett mål som jag skall göra.
Jag vill kunna skapa en webplats där vänner och bekantas kontaktinformation kan samlas. Vill att mina vänner själv skall kunna gå in och lägga till sig kontaktinformation samt ändra den vid behov.
T ex
1. Jag meddelar alla att sidan är uppe.
2. Person X går in på sidan med det användarnamn/lösenord som jag givit dem.
3. Person X börjar sedan fylla i uppgifter såsom adress, telefonnummer, ICQ/MSN, mail etc i för dessa avsedda fält.
4. Person X sparar och avslutar varpå vi andra sedan kan ta del av dennes kontaktuppgifter inför nästa klassfest eller nyårspartaj då vi alla återigen skall samlas.
5. Då Person X om tre månader har flyttat vill han kunna gå in på sidan igen och ändra sina uppgifter. Han loggar in, ändrar det som ändrar skall, sparar/avslutar. Voila!
(Om möjligt skall det även kunna gå och ladda upp bilder på sig själv, skriva kort om vilka filmer man för tillfället tycker mest om, vilken musik som man lyssnar på just nu etc etc)
Mina frågor till er är:
1. Då jag inte kan speciellt mycket, finns det någon som gjort något liknande som kan dela med sig av en "template" som jag senare kan omarbeta då jag kan HTML hyffsat väl.
2. Finns det templates/guider/mallar för nerladdning här eller på andra sidor?
3. Om det inte finns någon template/mall, vart skall jag börja för att åstadkomma ovanstående? Exempel på artiklar eller guider?
Använder mig av Windows 2K/2K3 samt Office XP Professional (m Access) om det hjälper någon.
Många och varma tack på förhand.
MVH
// Henrik J, mailto:heggejoh@home.seSv: Kan inget - Men vill lära mig att skapa en kontaktlista/profiler
Lycka till!