Hej Hej! Ledsen att säga det, men har du gjort en layout som i grundläget är anpassad för 1024*768 så kommer innehållet att anpassa sig till 800*600 för de som kör den upplösningen och layouten blir förstörd. > <b>Så vitt jag vet finns inget sätt att anpassa en layout för en upplösning till en annan automatiskt utan det man får göra är att använda en bredd på 800 pixels </b> Helt rätt , men vad jag menade var att text, bilder etc som finns på ett visst ställe i 1024*768 upplösning inte kommer att se likadant ut i 800*600 upplösning just på grund av att HTML möblerar om i sidan för att allting skall få plats. > <b>då slipper man ifrån ommöbleringen men under alla omständigheter så krävs det omskrivning av koden om sidan skall se likadan ut i båda upplösingarna, vilket om jag förstod det hela korrekt var grundproblemet. </b> Jag tycker inte att du ska göra om nåt på din sida om du inte känner för det.Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
Jag har kodat min site utan en tanke på olika skärmupplösningar...
Fick en chock igår när jag ändrade till 800x600 och kollade... :-( och blev sedan
sömnlös hela natten !
När jag sedan kollade statistik på hur många som ännu använder den här storleken så blev ju inte saken bättre.
Hur gör man för att det skall se bra ut även i 800x600 ?
Måste jag nu ändra hela utseendet på min hemsida ? Jag har frames vilket jag har läst i många inlägg att man INTE skall... hur gör man då när jag måste ha en hel lista på namn (flera 100 st) (håller på med släktforskning)
Det här gjorde verkligen min dag deppig :-| Jag har så otroligt många sidor och skall jag nu ändra alla... jag vet varken ut eller in längre!!
Hjälp någon! Vad finns att göra? Någon som har något förslag?
/Nina
http://www.ninaz.comSv: Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
Har också läst någonstans att frames inte rekomenderas, tidigare för att det slöade ner sidor, alla sidor som ingår i frameset måste ju hämtas separat från servern..
När jag hade ett projekt som krävdes att det skulle se bra ut även i upplösningen 800x600 använde i alla fall JAG mig av frames, och ställde in bredden på "huvudytan" till * i frameset-dokumentet så att det viktiga på sidan alltid var centrerat på skärmen och att ramarna runt om anpassades beroende på skärmupplösning... Kunderna accepterade den lösningen, så den dög bra för mig! :-)
Var det problem för dig att köra med den upplösningen? Du kanske har hårdkodat bredden på alla ingående frames så att de inte kan anpassa sig till skärmens upplösning?
Lycka till i alla fall!
// QezSv: Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
Så vitt jag vet finns inget sätt att anpassa en layout för en upplösning till en annan automatiskt utan det man får göra är att använda en bredd på 800 pixels (höjden är ju egentligen inget problem annat än estetiskt om man måste scrolla för att se resten).
Alternativet är att alla som vill se din sida måste ha 1024*768 upplösing
Sorry ...Sv: Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
HTML är helt gjord för att kunna fungera i alla upplösningar. Om en sida inte fungerar i olika upplösningar så är det fel på sidan.Sv: Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
Ett alternativ för att lösa problemet är att all layout sköts av lager (layer/div) och placeras mha positionering i stylesheets, då slipper man ifrån ommöbleringen men under alla omständigheter så krävs det omskrivning av koden om sidan skall se likadan ut i båda upplösingarna, vilket om jag förstod det hela korrekt var grundproblemet. Sv: Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
Det var nog det frågeställaren menade ja, att sidan skulle <b>se</b> likadan ut i olika upplösningar. Vad allt egentligen handlar om så är det att HTML inte är gjort för att <b>se</b> likadant ut utan för att <b>bete sig</b> likadant i olika upplösningar. Vill man ha ett dokument som ser likadant ut så får man titta på något som skalar beroende på upplösning och då är tex PDF ett utmärkt verktyg.Sv: Olika skärmupplösningar.... hjälp!!!!
Den verkar funka i 1024x800 och du kan skriva in det som rekomenderad upplösning.
Du får tänka på ditt syfte med hemsidan, vilka vill du nå ut till och spelar det någon roll om en eller två personer som kör en upplösning lägre en 1024x800 kommer få en lite förvrängd sida.
Är du nöjd med din sida så låt de va så.
Det är bara min personliga åsikt, hade det däremot varit en komersiell sida eller en nyhetssida typ aftonbladet som har x antal besökare varje dag så kan man tänka om.