Jag funderar på att från ett exceldokument få värden som skall visas som en (flera) grafer på en hemsida. Liknande omx-index. (se länk) Vad du kan göra är att skriva en activex komponent som sätter upp diagrammet i Excel via automation, och sedan lagra dokumentet som html på en förutbestämd plats med förutbestämt namn. Sedan behöver du ju bara länka till den sidan i din ASP applikation.Grafer från excel på webben?
http://www.stockholmsborsen.se/analysis/index.asp?InstrumentNm=OMX&InstrumentId=SSESE0000337842&InstrumentFNm=OMX&lang=swe
Excel dokumentet uppdateras automatiskt varje vecka från en access databas.
Jag skulle kunna hämta värdena direkt från access om det skulle behövas men accessbasen innehåller alla värden, d.v.s. historik bakåt i tiden.
Helst skulle jag vilja hämta det från excel alltså.
T.ex. Kolumn A:1;A100 i excel innehåller datum+timmar. Kolumn B1:B100 till F1:100 innehåller värden.
Har läst lite om div. graf komponenter, är en sådan nödvändig? Finns det bra gratis?
Är detta ett "omöjligt" projekt eller lösbart även för en som inte är så haj ännu på asp?
Tacksam för synpunkter från er duktiga programmerare.Sv: Grafer från excel på webben?
För att göra det hela lite mer avancerat kan du skapa en service som utför denna uppgift med en betsämd regelbundenhet, tex 1 gång per dag eller nåt.
Att göra en lösning som skall vara aktuell hela tiden går ju också via activex komponent men kom ihåg att det kan ta en del tid och resurser i anspråk.