Jag har en Accessdatbas. I koden har jag lagt alla data i ett recordset. Nu önskar jag att första postens första fältets text skall synas på webbsidan. Där skall också vara en ruta där besökaren skall skriva till exempel ja eller nej och trycka på en knapp. Om besökaren skriver JA skall nästa postens första fält visas. Skriver besökaren NEJ skall det andra fältets text i första posten visas. Alltså vid NEJ skall man gå till höger i tabellen och vid JA skall man gå till nästa post. Det enklaste är att använda två Where uttryck i SQL och använda primärnyckeln. Om Nyckeln är en siffra som räknas upp för varje ny post så kan du lägga göra en variabel som startar från 0 när du starta sidan och som sedan räknas upp när du trycker på ja knappen. samtidigt som du gör en sessions variabel som uppdateras när du trycker ja eller som har samma värde som tidigare om tckt nej. Detta värde avgör sedan vilket select From Wher utryck som du skall köra.Vilkor i recordset
Kan jag få hjälp med koden i if-satsen för JA eller NEJ och hur man visar en post i tagen i recorsetet tills man trycker på knappen?Sv: Vilkor i recordset
Ungefär så här men då har jag inte med koden för första anropet när du startar med första posten (alltså postid 0)går att kringå med en if sats till
dim svar
dim connect, sql, rs
svar = request.form("svar") ' svar beror på om man tryckt ja eller nej knappen
set connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connect.open ' connection strängen skall vara här
set rs = Server.CreateObject("ADODB.recordset")
if svar = ja then
post = Session("post") +1
sql = "SELECT Första kolummen FROM *** WHERE *** = '"& session("post") &"'"
else
sql = "SELECT andra kolummen FROM *** WHERE *** = '"& session("post") &"'"
end if
rs.open sql, connect , 2,2
...
borde funka om jag fattat det rätt
/ Andreas J