Håller på med ett litet projekt där jag gör ett formulär som man kan fylla i, när man gjort det och postar det så kommer man till en annan sida där jag hämtar datan från formuläret. Nu är det meningen att man ska kunna skriva ut sidan men då får man ju med onödiga saker som t.ex. dokumentets rubrik, vilken sida och adressen till sidan mm. jag vet att man akn ställa in så ens dator inte tar med detmend et vet inte dom flesta så nu ser jag bara 2 lösningar på problemet, den ena är en kod som inte tar med sånt när man skriver ut (om det finns en sån kod) och den andra är att man skulle på något sätt skapa en fil som man kan ladda ner och skriva ut. Det är bara text jag vill skriva ut, dock ska den vara formaterad och uppbyggd på ett speciellt sätt.. är det möjligt att göra det här på något sätt? (I ASP, PHP eller ASP.NET) Du kan ju alltid skicka resultatet till tex excel eller word mha följande snutt: Det är klientens webläsare som skriver ut den extra informationen. Det finns inget gennerelt sätt som jag känner till att hindra webläsaren fråna att lägga till information. Jag tänkte också på PDF eller word men har ingen aning om hur man skapar en sån fil med asp. Skall skriva ett enkelt exempel på hur det ser ut, det är inte alls komplicerat. tack! verkar väldig enkelt, ska testa det när jag kommer hem:) Det här verkar mycket intressant. Finns det några ingående artiklar om hur man använder sig av denna metod? Har för mig att det behövs en speciell komponent om man vill skapa PDF-filer, sant?Skapa en utskriftsvänlig fil med asp
Sv: Skapa en utskriftsvänlig fil med asp
response.ContentType="application/vnd.ms-excel"Sv: Skapa en utskriftsvänlig fil med asp
Du kan istället dynamiskt skapa en PDF fil och skicka till klienten. Vilket då oxå har möjlighet att spar den och skriva ut den på det sätt du vill ha den formaterad.Sv: Skapa en utskriftsvänlig fil med asp
men ska se om jag får Caspers kod att funka.Sv: Skapa en utskriftsvänlig fil med asp
För att använda word istället, byt ut excel mot word i response.contentType.
Glöm inte att öppna ett nytt fönster där du skapar rapporten med följande kod
window.open(din_url,"resa","width=800,height=600,resizable,scrollbars,menubar,status,toolbar");
Följande kod finns i websidan som din_url pekar på.
%>
response.ContentType="application/vnd.ms-excel"
<%
<table cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td>rubrik 1</td>
<td>rubrik 2</td>
</tr>
<%
Här kommer ASP kod som antingen kan visa formulärdata eller utföra databas anrop för att plocka ut den data du vill visa i excel
Loopa igenom recordsetet och skapa <tr> varje rad och <td> för varje kolumn
</table>
Sedan är det klart !
/CSv: Skapa en utskriftsvänlig fil med asp
Sv: Skapa en utskriftsvänlig fil med asp