Hejsan på er alla, Det var ett tag sedan jag var här sist. Men nu behöver jag lite hjälp. Det verkar som om du har glömt avsluta td- och tr-taggarna "längst ner" i loopen..? Japp alldeles rätt, men det var inte det problemet gällde. Som det är nu listas alla varorna under varandra, Jag skulle vilja att det blev 5 kolummer som varorna listas upp i istället för som nu en. Jaha... men du har ju <tr>-taggar som bryter rad i tabellen. Tack för tipset, nu funkar det att lägga dom i rad. Men hur bryter man raden efter 5 st? Hej. Det är som Jan säger... man kan använda MOD för att få den att skriva ut något i ett viss mönster:<code>'... Den där MOD grejen funkade kanon, Precis som jag ville ha det.loop problem
Håller på med en liten webshop och har fastnat på ett litet problem när jag skall rada upp varorna på sidan. Har lagt det snyggt och prydligt i tabeller. Sedan när jag skall lopa fram resultaten så visas allt i en rad neråt. Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med att få det så att när varorna visas så fyller den hela sidan. Jag menar att har jag 50 varor i en kategori så nu visas dom rakt upp och ner. Ja skulle vilja ha 5 kolummer på sidan, då skulle det bara bli 10 i rad. Man slipper scrolla så långt då. Hoppas ni fattar vad jag menar. så här ser min kod ut nu.
<code>
If Request.Querystring("category")<>"" THEN
Rs.Open "SELECT * FROM Items WHERE category=" & Request.QueryString("category")
numRecords = Rs.RecordCount -1
For a=0 To numRecords%>
<TABLE CELLSPACING=0 CELLPADDING=0 BORDER=0
<% If Rs.Fields("Image")<>"" THEN %>
<TR><TD CLASS="Item" COLSPAN=2 >">">
<% End If %><%=Rs.Fields("title").value%> Pris: <%= Rs.Fields("price").Value %> kr " target="Basket">Köp!</TD>
</TR>
<tr><Td colspan="2">
<hr style="border-style: dotted; border-width: 1" class="hr">
</TABLE><br>
<%
Rs.MoveNext
Next
Rs.Close
End If %>
</body>
</html>
<%
CleanUp
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
</code>
mvh Jocke
Svara
Sv: loop problem
<code>
<tr><Td colspan="2">
</TABLE><br>
</code>
Borde väl vara
<code>
<tr><Td colspan="2">
</td></tr>
</TABLE><br>
</code>Sv: loop problem
//JockeSv: loop problem
Prova att plocka bort dom.
Och ett annat tips är att kolla igenom din kod efter öppnande taggar och slutande taggar, t ex <tr> och </tr>. Om du har en öppnande tagg så skall det vara en slutande tagg, och vice versa...Sv: loop problem
Som det är så blir scrollen lång antingen upp-ner eller höger -vänster. kodern ser ut så här nu.
<code>
<%If Request.Querystring("category")<>"" THEN
Rs.Open "SELECT * FROM Items WHERE category=" & Request.QueryString("category")
numRecords = Rs.RecordCount -1
If Rs.Eof Then
response.write "<font color=""cc0066"" size=""3"">Tyvärr, Inga varor hittades i denna kategori.</font>"
end if
For a=0 To numRecords
%>
<TABLE CELLSPACING=0 CELLPADDING=0 BORDER=0 width="236" align="left"></tr>
<td height="100" width="236">
<% If Rs.Fields("Image")<>"" THEN %>
">" ><%=Rs.Fields("title").value%>
<% End If %>
Pris:<%= Rs.Fields("price").Value %>kr </a><br>
" target="Basket">Lägg i kundvagnen
<hr style="dotted; border-width: 1"></td>
<%
Rs.MoveNext
Next
Rs.Close
End If %>
</code>Sv: loop problem
Är ganska ny på ASP men för att kolla var 5:e post och göra en radbrytning så bör du väl kunna kolla om, a > 0 AND a MOD 5 = 0 THEN Radbryt.
//
JanneSv: loop problem
If a MOD 5 = 0 Then Response.Write("</tr><tr>")
'...</code>Sv: loop problem
Många tack för detta
//Jocke