Jag har en tabell som inehåller UID (UserID). Inte riktigt vad jag var ute efter. Om du kan tänka dig att sortera efter UID så är det ju ganska lätt ordnat. (ORDER BY UID). Skulle det funka? Ska kanske var såhär: DISTINCT fungerar som jag hade tänkt mig, men bara om resten passar in på DISTINCT också. Så man måste passa sig lite när det gäller DISTINCT.ASP - Databas
Nu vill jag lista UID på en sida, inte så svårt kanske, men jag vill bara att ett UID ska visas en gång även om det finns fem likadana UID i tabellen.
typ så här:
1 - visas
1
2 - visas
3 - visas
1
3
4 - visas
Hur ska jag gå till väga ?
Jag jobbar i MMDW MX 2004.
Förstår ni vad jag är ute efter ?
~:)Sv: ASP - Databas
Du kan använda DISTINCT för att bara hämta ett UID.
sSQL = "SELECT DISTINCT Uid FROM tabell"
Den ska hämta t ex 1 en gång även om det finns med flera gånger i tabellen.
/Anna-KarinSv: ASP - Databas
Jag vill hämta alla UID ifrån tabellen, men bara visa ett UID en gång.Sv: ASP - Databas
Sv: ASP - Databas
Det du skulle kunna göra i sådant fall är att spara Rs("UID") i en variabel, sen när du loopar igenom ditt RS så kollar du om UID är likadana.
Typ
<info>
DO UNTIL RS.EOF
tempID = RS("UID") ' Spara nuvarande UID till en variabel
IF NOT tempID = RS("UID") THEN ' kontrollera om de INTE stämmer
Response.write RS("UID") ' Eftersom de inte stämmer så skriver vi ut
END IF
RS.MoveNext
LOOP
</info>
Testa något av detta, det är skrivet ur skallen och inte testat, kan vara en tankevurpa med.
/Anna-KarinSv: ASP - Databas
<code>
Do Until RS.EOF
If LastID <> RS("UID") Then
Response.write RS("UID") ' Eftersom de inte stämmer så skriver vi ut
LastID = RS("UID")
End If
RS.MoveNext
Loop
</code>Sv: ASP - Databas
Annars så fungerade Andreas lösning också. Sä man kan säga att denna tråd är löst på alla sätt och vis...
Tack alla för all tankeverksamhet.. Nu över till ytterligare frågor i en anna tråd..