Jag förstår inte, detta script fungerar inte och ger felmeddelande (se nedan) tillexempel EOF? he, jag är väl kanske lite lat.....En ej fungerande databaskoppling med ett konstigt felmeddelande....
<%
Set connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connection.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=C:\Inetpub\wwwroot\diva\test\users.mdb"
Sql = "Select * from users"
Set rs = connection.Execute(Sql)
'Vi lägger till andvändaren
rs.AddNew
rs("Fnamn") = Request.Form("fornamn")
rs("Enamn") = Request.Form("enamn")
rs("mail") = Request.Form("mail")
rs("alder") = Request.Form("alder")
rs("kon") = Request.Form("kon")
rs("user") = Request.Form("user")
rs("losen") = Request.Form("losen")
rs("Texten") = Request.Form("Text")
rs.UpDate
rs.Close
connection.Close
Set rs = nothing
Set connection = nothing
%>
Feltyp:
ADODB.Recordset (0x800A0CB3)
Aktuellt Recordset kan inte uppdateras. Det kan bero på en begränsning av providern eller den valda låstypen.
/diva/test/reg.asp, line 44
Där line 44 är rs.AddNew, PS databasen är inte skrivskyddad eller nåt sånt, snälla hjälp mig..... Sv: En ej fungerande databaskoppling med ett konstigt felmeddelande....
När du använder den koden så måste du ange vilken låsningstyp du ska använda.
I det här fallet använder jag AdOpenKeyset och AdLockOptimistic, men det finns även andra låsningstyper att använda.
Set oRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
oRS.Open "select * from tblUsers where UID=1 " ,Connection ,adOpenKeyset,adLockOptimistic
oRS.AddNew
oRS("EmpID") = sEmpID
oRS("Name") = sName
oRS("PWD") = sPassword
oRS("Email") = sEmail
oRS("Admin") = sAdmin
oRS.Update
oRS.Close()
Om man ska lägga till en post så kan man lägga till att den ska hämta något som aldrig stämmer, så slipper man hämta alla poster som finns i databasen.
T ex: ... WHERE 1=2" Vilket aldrig kommer att stämma.
/Anna-KarinSv: En ej fungerande databaskoppling med ett konstigt felmeddelande....
skulle du inte kunna skriva med samma kommandon som jag har angivigt så skulle jag lättare förstå vad du menar?
mvh,
AlexSv: En ej fungerande databaskoppling med ett konstigt felmeddelande....
Näe, faktiskt inte, det lär du dig inget på, så läs och fundera, så svårt är det inte att mecka om koden så att det fungerar. Läs de kurser och artiklar som finns här, de kommer man en bra bit på.
Om du fortfarande har problem om en vecka, återkom då så slänger jag upp mer exempelkod.
/Anna-KarinSv: En ej fungerande databaskoppling med ett konstigt felmeddelande....
jag uppskattar din hjälp i alla fall, jag hör av mig om jag får framtida problem.
Mvh,
Alex