Jag har ett problem som jag inte vet hur det ska lösas. Om det inte är väldigt mycket data skulle du kunna loopa igenom dina kategorier och sedan underkategorier för varje kategori och lagra dessa värden i en tvådimensionell javascriptarray. Du kan även kolla här på en annan teknik, fast ändå liknande, om hur jag gör.Hur ändra listbox innehåll efter de val jag gör
Jag vill lägga in en post i en databas. Detta skall sedan presenteras under en viss kategori (katID) och i en viss underkategori (UnderKatID).
När jag skapar denna post, så vill jag bestämma KatID och UnderKatID på ett smidigt sätt.
Jag skulle vilja välja kategori från en listruta. När jag klickar på den kategorin som jag har valt så skall en ny listruta komma fram med den valda kategorins underkategorier. Där väljer jag en underkategori och trycker sedan SUBMIT.
Hur löser jag det här med listrutorna??
Skall jag använda mig av 2 sidor innan jag sparar det eller hur löser jag det.
Nu blev det mycket, hoppas att ni fattar vad jag menar
Mvh
TomasSv: Hur ändra listbox innehåll efter de val jag gör
tex:
<script language="javascript">
var myarray = new Array();
function kategorival()
{
//kod för att sätta data i underkategori selectboxen beroende på vald kategori
}
</script>
x= 0
x1 = 0
sql = "...."
do while rs.eof = false
sql1 = "....."
do while rs1.eof = false%>
<script language="javascript" runat="server">
myarray[x][x1] = '<%=rs1("underkategori")%>';
</script>
<%
x1= x1 +1
rs1.movenext
loop
rs1.close
x=x+1
x1=0
rs.movenext
loop
Sedan har du en onclick på selecten för dina kategorier som anropar en funktion där du tar de värden som du har i arrayen där första dimensionen motsvarar vald kategori och stoppar in de i din underkategori selectbox. Innan du stoppar in nya värden får du rensa bort de gamla.
Hoppas att teorin gick fram.
/CSv: Hur ändra listbox innehåll efter de val jag gör
[Problem med RemoteScripting.]