Hej Menar du så här? Jag gör en registreringssida för klubben där rader är antal veckor och kolumner veckodagarna. ASP sidan läser av strängar från formuläret samt "hidden" fält och skriver sedan efter jämförelse dessa till databasen. Jag har tänkt så här... En tabell är uppbyggd på följande sätt ex: Det är ok, jag förstår. Jag löste det nu med en select-case sats och for-loop. Tack så mycket!Förflyttning i access med asp-kod
Jag undrar om någon vet hur man förflyttar sig från ett fält till ett annat (horisontalt)?
Jag har en tabell med 7 kolumner och 52 rader och jag skulle vilja flytta mellan rubrukerna...
---
Do While not rs.EOF
' Kod för kolumnförflyttning???
rs.MoveNext ' Flyttar nedåt i tabellen,rader
Loop
----
MVH
MichaelSv: Förflyttning i access med asp-kod
<code>
Response.Write "<TABLE>"
' Skriver ut kolumner
Response.Write "<TR>"
For Each fldField In rs.Fields
Response.Write "<TD><B>" & fldField.Name & "</B></TD>"
Next
Response.Write "</TR>"
Do Until rs.EOF
Response.Write "<TR>"
' Kod för kolumnförflyttning???
For Each fldField In rs.Fields
Response.Write "<TD>" & fldField.Value & "</TD>"
Next
Response.Write "</TR>"
' Flyttar nedåt i tabellen,rader
rs.MoveNext
Loop
Response.Write "</TABLE>"
</code>Sv: Förflyttning i access med asp-kod
Itterera ned alla 52 raderna
På varje rad ittereras de 5 fälten (rs("Monday") osv...)
--- här är mitt lilla dilemma, jag vet inte hur man gör för att gå från fält till nästa bara att man kan förflytta sig nedåt med rs.MoveNext ? ---
Kanske är det likt en matris? 1,0;1,1;1,2;1,3;1,4;1,5 ; 2,0;2,1..... Jag vet inte så mycket om programmering i asp för access (nybörjare).
:-)
MichaelSv: Förflyttning i access med asp-kod
ID | fnamn | enamn | kon
------------------------------
_f__|___f____|___f_____|_f__ <- rad 1
_f__|___f____|___f_____|_f__ <- rad 2
_f__|___f____|___f_____|_f__ <- rad 3 sv.
Där varje fält representeras av ett f, när du läser från tabellen med ex.
<code>sql = "SELECT fnamn, enamn from tabell"
rs.open sql, connectionobj
Do until rs.eof
response.write(rs("enamn") & " heter " & rs("fnamn") & " i förnamn.<br>")
rs.MoveNext</code>
så plockar den ut alla fnamn och enamn och skriver ut enamn samt fnam, dvs den läser igenom hela tabellen uppifrån och ner i kolumnerna fnamn och enamn.
Förstår som inte riktigt vad du menar med att gå i sidled, var vill du gå i sidled pch varför? Är det något som Vi har missförståt? Eller tänker du inte på rätt sätt? Sv: Förflyttning i access med asp-kod
/Michael