Har ett keine problem här Om du kollar i mailroot under Inetpub så förmodar jag att dina meddelanden ligger i Queue-mappen. Anledningen till att dessa inte skickas kan vara flera. Jag har kollat i mailroot och där ligger inte ett enda meddelande, det är det jag tycker är skumt som fan. Javisst kan jag det Hej Det ska va fritt blås där, mailen går samma väg via mailservern som de vanliga mailen, det ska ju inte va nån skillnad med cdonts? HejCDONTS skicka externt
Skickar mail med CDONTS och det ser ut så här
send_Mail.From = "info@mittforetag.se"
send_Mail.To = "jimmy.nilsson@mittforetag.se"
info-adressen är en vanlig mailadress som går att skicka mail med och den andra är min adress på företaget.
Nu till problemet. Jag vill skicka mail externt till t ex jnilsson@hotmail.com, men det går inte, det går ej ut nåt mail.
Vad gör jag för fel? Det funkar alldeles utmärkt när jag skickar det till min företagsadress jimmy.nilsson@mittforetag.se.
Har testat att skicka ut externa mail utan cdonts med info-adressen och det går bra.
Tacksam för hjälp!!Sv: CDONTS skicka externt
Det kan vara bra att använda Smart Host:
IIS/SMTP/Properties/Delivery --> Klicka på Advanced
Kontrollera även domänen i den rutan så den är korrekt.
Kontrollera också Relay under Access för SMTP-servern.
Det kan finnas en proxy-server som ställer till det eller så har din ISP satt begränsningar. (Kör du Telia?)
Hoppas detta hjälper.Sv: CDONTS skicka externt
Delivery och sådant ser rätt ut, eftersom det går att skicka vanliga mail med den adressen så bör ju inte det va felet, eller?
Relay är tomt men det ska det väl vara eller?Sv: CDONTS skicka externt
Men inte via Cdonts verkar det som
Har testat med ett par olika mailadresser och det går inteSv: CDONTS skicka externt
Har du öppnat dom portar som behövs i BV/FW för att din server ska kunna sända mail??Sv: CDONTS skicka externt
Sv: CDONTS skicka externt
Om mailen går till mailserver sen internet så måste mailservern förmodligen vara konfad så att du får relaya via den.
Om mailen går direkt ut till internet så måste portarna vara öppna för det.
Om inte mailen ligger i nån av mapparna för smtp, så har mailen gåt i väg men stoppats nån annanstans.