Hejsan <b> SQL Server har fördelar jämfört med MySQL om man använder databasen fullt ut. Exempelvis: Jag har en sida med ungefär 1500 medlemmar där kör jag ASP och MySQL på en "Windows Server 2003"-server och det fungerar finfint för mig. har programmerat lite PHP och lite ASP.NET på senaste tiden och tycker rent ut sagt att PHP bara är skit den är inte så svår att förstå sig på men saknar vissa funktioner i det som till exempel en motvarighet till response.redirect. och så viar felmeddelandena alltid fel rad vilket är väldigt ovanligt i asp. En liten komplettering: CITAT: PHP bara är skit den är inte så svår att förstå sig på men saknar vissa funktioner i det som till exempel en motvarighet till response.redirect.ASP & SQL server vs PHP & MySQL
Har planer att bygga en sajt där ca 500-1000 användare ska kunna vara inloggade samtidigt och skriva mot en databas. Är nybörjare på detta, så mina frågor lyder:
-Vad ska man satsa på, ASP eller PHP, är det en smaksak eller finns det klara för-och nackdelar?
-Kostnaden talar ju för MySQL, har SQL-server några fördelar(kostnaden blir ju högre hos Webbhotellet)?
-Har läst nånstans att i MySQL kan max 100 användare vara inloggade samtidigt, stämmer detta?
Lägger in detta i ASP forumet, det verkar vara mer drag där!
Ha det
/JoaBSv: ASP & SQL server vs PHP & MySQL
-Vad ska man satsa på, ASP eller PHP, är det en smaksak eller finns det klara för-och nackdelar?
</b>
ASP.NET
+ Spöar både ASP3 och PHP med hästlängder...
- Kan vara svårt att sätta sig in i för en "nybörjare"
...fast å andra sidan... allt beror ju på hur duktig man är på att koda. En dåligt gjord ASP.NET-lösning är förmodligen betydligt sämre än en bra gjord ASP3 eller PHP lösning...
<b>
-Kostnaden talar ju för MySQL, har SQL-server några fördelar(kostnaden blir ju högre hos Webbhotellet)?
</b>
Har inget att säga angående fördelar/nackdelar mellan MS SQL-server eller MySQL... men du kan ju använda MySQL till ASP3/ASP.NET om du vill...
<b>
-Har läst nånstans att i MySQL kan max 100 användare vara inloggade samtidigt, stämmer detta?
</b>
Tror jag inte stämmer... utan det beror förmodligen på vilken server databasen ligger på. Fast 100 samtida användare är ju egentligen ganska mycket (100 samtida anrop till servern)
<b>
Lägger in detta i ASP forumet, det verkar vara mer drag där!
</b>
Hade du lagt den i PHP-forumet hade du säkert fått svar om att du skall använda PHP... ;)Sv: ASP & SQL server vs PHP & MySQL
- Lagrade procedurer
- Referensintegritet
- Triggers
osv.
Om du bara skall ha typ 5 tabeller och göra select/insert/update/delete så kan du nog lika gärna använda mySQL. Tror inte att det är några stora prestandamässiga skillnader.Sv: ASP & SQL server vs PHP & MySQL
När det gäller ASP.NET så kan jag inte hitta några nackdelar, det verkar underbart att koda i så jags er verkligen fram emot att lära mg det mend et kan hända att det är lite avancerat frö en nybörjare så jag rekommenderar nog att du gör det i ASP och med MySQL databas.Sv: ASP & SQL server vs PHP & MySQL
1. SQL Server kostar pengar men det finns en gratisvariant som heter MSDE Microsoft SQL Desktop Engine som kan användas.
2. På en webbserver är det nästan alltid 3 anslutningar till databasen. En från den som kallar anropen, alltså IIS. Windows som pratar med databasen och eventuellt en från komponent eller om man kör remote. Det man räknar är antalet samtidiga sessioner som ställer anrop mot databasen.
Jag har skrivit ett litet testscript som visar att 255 samtidiga anrop kan göras på något så enkelt som en accessdatabas via webbserver. Det är gansla få sajter som har så höga frekvenser av anrop till en databas. Pellesoft har över 300.000 anrop per dygn till databasen bara från chatten. Servern klarar mer än ni tror..
När vi däremot talar om transaktionshanteringar och optimeringar så är det en annan femma. Då är det viktigt att transaktioner snabbt kan utföras korrekt. Då är vi inne på affärsapplikationer med komplexa frågor och mönster. De flesta sajter behöver inte så komplexa system.
3. Det finns ju PHP.Net som skall fungera lika bra som ASP eller dom andra språken så gillar man php som dialekt är det väl inga hinder att använda det. Men visst är .net överlägset i prestanda , det är ju kompilerad kod som körs och blir automatiskt snabbare.Sv: ASP & SQL server vs PHP & MySQL
Motsvarigheten till <code>Response.Redirect("filen.asp")</code> i PHP är <code>header("Location: filen.php");</code>
header http://se2.php.net/manual/en/function.header.php är faktiskt en väldigt behändig funktion som har många del"funktioner", precis som objektet Response har i ASP. =)