Jag har problelm att få med mig värden mellan sidor. Eftersom asp bygger på att du måste submitta det som skall hämtas upp är det så att du skall använda det som står i din form-tagg, nämligen att låta sidan postas antingen till sig själv eller en annan sida. Jag försökte att göra som du sa, jag har döpt "form" till form1 sedan gjort samma länk som du. Ha, nu fick jag det att fuka. Jag gjorde länken som ett javascript istället behöver du inte ha med form?Varför får jag inte länken att funka som en knapp?
Jag loopar igenom en kundkorg och presenterar värderna i en tabell. Så långt allting gott!!
Men sedan när jag ska klicka på en länk för att uppdatera en databas (detta görs på sidan "update_cart_units.asp") får jag inte till det riktigt.
Mitt problem är att jag inte får med mig vad användaren har skrivit i textrutan units.
Har följande textrutor i mitt formulär:
<code>
<form action="update_cart_units.asp" method="post">
<input type=text value="<%=rs("Units")%>" name="units" size="2" maxlength="3">
<input type=hidden value="<%=rs("Product")%>" name="product_id">
</form>
</code
om jag gör följande länk:
<code>
&product_id=<%=rs("Product")%>">ändra<</td></code>
</code>
sedan när jag i update_cart_units.asp ska ta emot värdet med följande kod
<code>antal= Request("units")</code> så blir den tom. Varför???? Produkten får jag ju med men det är väl för att jag tar den direkt från recordsetet.
Jag kan lösa problemet med att i min <form> kod även lägga in en vanlig knapp
<code><input type=submit value="Ändra"></code>
Jag tycker dock att det är snyggare med en länk än en knapp!
Kanske ska jag göra något slags script, men det är något jag aldrig kommit i kontakt med. Så om ni har ett bra "script"-svar vore jag tacksam om ni visade exakt på vilken sida och vart script-koden ska stå.
Tack på förhand
MariaSv: Varför får jag inte länken att funka som en knapp?
Om du vill använda en textlänk är det inga problem men istället för att använda a href och ett filnamn, så skriver du:
<info>
Submitta data
</info>
En del skriver även:
<info>
Submitta data
</info>
På detta sätt låter du din form ta befälet, och du kan fånga allt data som du önskar. Ibland kan det även krävas att man måste skicka med ytterligare värden och då kan man även där fylla formen med mer data innan man skickar det. Då kan man använda input-hidden, stoppa in ett värde och sen submitta.
Det finns en artikel på olika sätt du kan submitta ditt data som kan vara en fortsättning att titta på. Se http://www.pellesoft.se/login/articles/asp/asp_submit.asp samt http://www.pellesoft.se/login/articles/asp/asp_submitjs.aspSv: Varför får jag inte länken att funka som en knapp?
<code><form name="form1" action="update_cart_units.asp" method="post">
<input type=text value="<%=rs("Units")%>" name="units" size="2" maxlength="3">
<input type=hidden value="<%=rs("Product")%>" name="product_id">
</form>
Submitta data</code>
Nu får jag felet Det går inte att hitta sidan.
Som jag förstår det anropas submit när länken klickas på. Eftersom jag döpt form till form1 så tycker jag att de värden som finns i alla input types inom den formen borde skickas med till den action jag angett (här "update_cart_units.asp") så att jag sedan på den mottagande sidan kan använda requeset objektet för att hämta upp dem med.
Har jag missförstått något??Sv: Varför får jag inte länken att funka som en knapp? [ LÖS
<code>Skicka</code>
Tack så mycket för hjälpen!!
MariaSv: Varför får jag inte länken att funka som en knapp? [ LÖS
så det blir
<code>
antal = Request.form("Värde")
</code>
och inte som du har
<code>
antal = Request("Värde")
</code>