Jag har skrivit en funktion som hämtar data om en bild och det ser ut som följer: Har den en DNS-koppling eller en direkt koppling till databasen. Om du har en direkt koppling kan det vara lätt att snurra till sök vägarna till databasen när du kör med include på det sättet. Tänk på att sökvägen ska stämma från dokumentet du VISAR, alltså inte nödvändigtvis i include filen. Include filen kan ju ligga någon annanstans i mapp hierakin och då blir det fel. I din lib_global.asp måste du också ha en include tillNår inte mitt connectionobjekt trots includefil.
malltest.asp
-----------------
<!--#Include file = "../system/db_art.asp"--> ( som har databaskopplingen )
<!--#Include file="system/library/lib_global.asp"-->
<%=GetPic("133")%>
-----------------
Funktionen i lib_global.asp ser ut så här
Function GetPic(id)
imgID = id
set picture = connection.execute("SELECT * FROM bilder WHERE imgID = "&imgID&" ")
GetUser = "hello world"
end function
-------------
Felmeddelandet jag får är :
Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a01a8'
Objekt krävs.: 'connection'
/system/library/lib_global.asp, rad 3
----------
Men connection FINNS och alla mina andra funktioner som är skrivna på EXAKT samma sätt fungerar utan problem.Sv: Lite hjälp vore schysst :)
Måhända att du skapat det objektet, men den verkar inte hitta objektet i din funktion.Sv: Lite hjälp vore schysst :)
Ha det/HampusSv: Lite hjälp vore schysst :)
<!--#Include file = "../system/db_art.asp"--> ( som har databaskopplingen )
som där skapar och öppnar din connection. Tänk även på att när du sen på din huvud asp-sida måste sätta set connection = nothing för annars ligger denna connection öppen och tar massa kraft från servern.
Så det direkta svaret är att i lib_global.asp hittar den inget objekt som är skapat och öppnat för att användas i just samma fil. Hoppas du hängde med.
Mitt förslag är att du slopar att öppna en connection i en includefil eftersom du inte alltid för det första behöver öppna någon connection. Men det kan även vara så att det är inte många rader som behövs för att skapa och stänga connectionobjektet i varje aspfil. Se i stället till att lägga din connectionsträng i global.asa så den är lätt att nå från hela ditt projekt.
Viktor, sen rekommenderar jag att du skriver bättre rubriker i forumet. Du kommer få snabbare hjälp ju tydligare du skriver.