Jag vill med koden nedan kopiera en fil från en mapp till en annan. Rättigheterna i NTFS är t.o.m. nu satta till att alla har fullständig behörighet i alla mappar, ändå får jag felet "Åtkomst nekas" vid körning. Sökvägen dår inte börja med \ helt enkelt, antingen utgår du ifrån aktuell mapp eller ifrån t.eex c:\, e:\ etc. Men om jag kör detta: Om du vet att sökvägarna är rätt samt att filen finns så är det rättigheterna i alla fall. Kolla igen att användaren guest har skapa/skriv-rättigheter i både från och till-mappen. kolla om iusr kontot har skrivrättigheter, se också till att den aktuella mappen inte ärver nåra rättigheter ovanifrån... Begriper forttfarande inte varför den ursprungliga koden inte går, men jag ändrade i applikationen och använder fysiska sökväger istället. Kopiering av fil nekas
Vad gör jag för fel?
<code>
filen= "/webbdokument/infobank/upplosning_1/1012562.jpg"
malmapp= "/webbdokument/infobank/upplosning_2/"
Set fso = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
if fso.FileExists(Server.MapPath(filen)) = true then
fso.CopyFile Server.MapPath(filen), Server.MapPath(malmapp)
end if
Set fso = Nothing
</code>Sv: Kopiering av fil nekas
Sv: Kopiering av fil nekas
<code>
response.write Server.MapPath(filen) & "<br>"
response.write Server.MapPath(malmapp) & "<br>"
response.write fso.FileExists(Server.MapPath(filen)) & "<br>"
response.write fso.FolderExists(Server.MapPath(malmapp)) & "<br>"
</code>
Så får jag helt korrekta sökvägar utskrivna samt true på både fileexists och folderexists.
Sökvägarna ska väl inledas med snedstreck när man vill utgå från rooten istället för där man befinner sig? Har aldrig tidigare haft problem med sådana sökvägar.Sv: Kopiering av fil nekas
Du kan ju testa genom att låta en asp-sida skapa en dummyfil i båda katalogerna och kolla att du inte får fel. Fungerar det så är det i alla fall något med sökvägarna som krånglar till det.Sv: Kopiering av fil nekas
/CSv: Kopiering av fil nekas
Då går det utan problem, men då måste man istället komma ihåg att ändra sökvägarna varje gång man behöver köra applikationen på en annan server.