Hej! Du för börja använda kommandon som INSTR. Alltså ta reda på var förekomsten av <test> finns, därefter </test>. Men Instr kan du säga: Jag har gjort så här, men det fungerar inte som jag vill. Den hämtar nämligen alla rader, även de som inte är <SupplierPartAuxiliaryID> i.Filesystemobject?
Är det någon som har ett exempel eller kan hjälpa mig att visa hur jag går tillväga att läsa ur en textfil.
Jag vet hur jag gör när jag hämtar filen och läser hela filen med filesystemobjekt. Men jag vet inte hur jag gör när jag ska läsa och bara hämta ut vissa värden.
Exempelvis vill jag hämta ut värden som är innanför <test>Lite information</test>. Alltså bara vissa värden inte alla.
Tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig
MariaSv: Filesystemobject?
1. Leta efter första förekomsten av <test>, x = instr(buffer,"<test>")
2. Leta efter slutet, y = instr(x, buffer, "</test>")
3. Nu har du x och y - och kan med text = mid(buffer,x,y-x) få ut texten (inte exakt dock - behövs små modifikationer där).
x och y är alltså start och slutposition. sen måste du ta hänsyn till att x och y skall ökas eller minskas beroende på längden av din tagg - dvs <test> som är 6 tkn och </test> som är 7 tkn.
Åsså fortsätter man med denna principen tills man gått igenom hela strömmen med datat som finns i buffer. Använd VB för att bygga denna snurra så kan du debugga och se hur det verkligen fungerar, för det blir lite lättare att arbeta då.Sv: Filesystemobject?
Så här ser koden ut:
Do until infile.AtEndOfStream
puffen = infile.readline
do until a = 10
lpos = instr(puffen,"<SupplierPartAuxiliaryID>")
if lpos = 0 then
exit do
else
rpos = instr(puffen,"</SupplierPartAuxiliaryID>")
end if
a = a + 1
loop
response.write(puffen&"<br>")
loop
/Maria