Finns det något sätt som man kan kolla att Accessdatabasen inte är upptagen. Det beror lite på vad du vill kolla. En sak som du kan göra är att försöka öppna den exklusivt och om det inte går vet du att någon annan är inte och arbetar. Jag har gjort ett vykortscript som lägger in data som tillhör vykortet i databasen. Är det så att det är flera inne i databasen samtidigt kan det uppstå fel. Därför undrar jag ifall det finns en lösning som kontrollerar att detta inte sker. Om jag inte är helt ute, så är du ute efter olika låsningar. Eller också bygger du in stöd för flera samtidiga användare. Håll reda på vem som är vem genom att infoga en kolumn med automatisk räknare. Här har jag en funktion som kontrollerar om någon annan använder databasen och listar vem som är inloggad för tillfället.Kolla ifall Accessdatabasen är upptagen
Kan man loopa kod som gör så användarens inlägg inte fallerar vid inmatning
ifall databasen är upptagen.
/ThomasSv: Kolla ifall Accessdatabasen är upptagen
Sv: Kolla ifall Accessdatabasen är upptagen
/Thomas Sv: Kolla ifall Accessdatabasen är upptagen
Det finns två stycken optimistic och pesemistic.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur du använde det, men sök skall du se.Sv: Kolla ifall Accessdatabasen är upptagen
Mvh, JanneSv: Kolla ifall Accessdatabasen är upptagen
<code>
Function checkExclusive() As Boolean
checkExclusive = False
Dim rs As ADODB.Recordset
Set rs = con.OpenSchema(adSchemaProviderSpecific, , "{947bb102-5d43-11d1-bdbf-00c04fb92675}")
Dim strUsers As String
Dim intUsers As Integer
Do While Not rs.EOF
strUsers = strUsers & vbCrLf & Left(rs.Fields(1), Len(Trim(rs.Fields(1))) - 1) & "@" & Left(rs.Fields(0), Len(Trim(rs.Fields(0))) - 1)
intUsers = intUsers + 1
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
Set rs = Nothing
If intUsers > 1 Then
MsgBox GetString(491) & vbCrLf & strUsers, vbInformation
Exit Function
End If
checkExclusive = True
End Function
</code>