Hej, Det skall kunna gå runt har jag för mig. Det skall i access finnas en inställning att databasen skall köras i delat läge. Titta igenom i menyerna, nånstans finns det. Har till och med för mig att jag för länge sen skrev det i någon artikel - men det kan ha rört ett excelark (förvirrad som du hör). Administratören har troligtvis valt att öppna databasen exklusivt, när man öppnar en databas i Access har öppna-knappen flera olika val. Tryck på "dropdownen" i högerkant av knappen. Ett mer omfattande förslag är att dela upp i två databaser. En databas med alla tabeller, och en som används lokalt av Adm med formulär, frågor mm. Den förstnämnda blir tillgängliga via nätet. Lösningen brukar benämnas Back-End/Fornt-end lösning. Admin-databasen kan ligga lokalt hos Admin, men den andra Db behöver ligga så den blir tillgänglig via nätet. Jag har själv testat denna lösning, men har inte hittat hur jag från admin-db kan länka till en db med tabeller om denna ligger på en webb, d v s via http-protokollet. Man måste då ha tillgång till servern som fileserver. Eller har jag fel? Finns det något smidigt sätt som jag inte känner till? Vore glad för att bli upplyst... Jag har itne själv gjort men det jag tror att de menar är att man gör en helt vanlig webdatabas (alltså utan formulär) och lägger den i en katalog som är tillgänglig för webben (behöver inte vara i wwwroot:en), men IIS användaren måste ha läs och skriv rättigheter till den... Jo då jag är med på vad du menar - se mitt förra inlägg - men hur 17 kan man länka till tabeller på en webbserver? Man måste väl ha tillgång till den som fileserver? Ex. Hej, jag spinner vidare på Lisbeths fråga. Hur gör man för att länka till en databas på webben? Det går antagligen inte, eller hur? Skall databaserna inte ligga på samma dator måste db-katalogen hos admin delas ut för att servern skall kunna nå den. Tex. genom att mappa upp katalogen som en enhet. Man bör väl då sitta på samma nät för att det skall vara effektivt.Access/ASP
Vi har en acess-databas som uppdateras direkt från access av administratören.
Denna databas skall visas på webben men när administratören arbetar i databasen funkar det inte att läsa ifrån den på webben.
Kan man gå runt detta problem??
/HHSv: Access/ASP
Men en sak är säker, kan du få två användare att arbeta i accessdatabasen över nätverket så kommer också databasen kunna användas för bruk på webben. För vad som händer egentligen är att alla på webben blir ytterligare en användare.Sv: Access/ASP
/JohanSv: Access/ASP
Sv: Access/ASP
Därefter gör man en ny Access databas, fast denna gången skapar man inga egna tabeller utan endast länkar in den andra filen. Sen är det bara att göra formulär som jobbar med de inlänkade tabellerna.... voila!
Tror jag... heheSv: Access/ASP
Tacksam för klargörande om jag har fel - skulle lösa ett stort problem!Sv: Access/ASP
- db1 (innehåller tabellerna)
- db2 (länkar till db1:s tabeller)
För att skapa länkar mellan tabellerna i de olika access-databaserna gör följande:
1. Öppna db2
2. I "tabell-vyn" högerklicka och välj "Länka tabeller"
3. Välj db1 som databas och den tabell du är ute efter.
4. Upprepa steg 2 och 4 tills du är nöjd.
5. Klart!Sv: Access/ASP
Admin:s dator blir då en slags "databas-server" iom att webbservern är beroende av den för att koppla datat.
Har för mig att grundproblemet var att man hade problem med att låta två användare nyttja samma db samtidigt. (Webbserver + fysiskanv.) I detta fall är det ju exemplariskt att låta båda db:s ligga på webbservern och att admin mappar upp db-katalog på servern istället.