Jag har ett inmatningsfält där man ska mata in önskad leveranstid enligt följande: om inmatningsfälltet ALLTID följer mönstret ÅÅÅÅVVD så är det ju inga problem. Använd javascript och metoden substring i String-objektetför att plocka ut vecka, dag och år. Sen är det ju bara att du gör kontroller utifrån det. Om t.ex. tisdag vecka 8 skrivs 200482 måste du ju oxå göra en kontroll av strängens längd för att kolla hur många tecken som är vecka. Vad för kontroller menar du? Kan du inte mata in ett vanligt datum istället. Tror att det är lättare att plocka vecka, dag osv. på det sättet och kontrollera. Eller MÅSTE det vara ååååvvd. Det blir lite krånligt eftersom vecka kan vara både ett och två tecken, typ 1 och 37 om du fårstår. Hade det inte varit så hade ma n kunnat plocka ut värdena ur strängen med TRIM och kontrollerat dom. Om du anväder ett datum istället ÅÅÅÅMMDD skulle det kunna bli så här: Det måste vara ÅÅÅÅVVD, jag får pula ett litet tag med det och se om jag kläcker det, tack för tipsen Det smidigast är om du faktiskt använder JS, där du gör en validate form innan du verkligen submitar formuläret. Misslyckas valideringen sätter du bara submiten till cancel annars true... Kom ihåg att vissa år innehåller vecka 53, t ex gör år 2004 det.Koll av formulär
2003473 d v s att 2003 är året, 47 är veckan och 3 är dagen d v s onsdag, alltså dagens datum.
Kan man ha nån kontroll innan man klickat på submit som kollar att år är minst 2003 vecka är mellan 1-52 och dag är mellan 1-5?
Eller man måste ha en sida efter med kontroll?
Tack på förhand!
/JimmySv: Koll av formulär
mer info om substring hittar du på http://javascriptkit.com/javatutors/string4.shtml eller http://devedge.netscape.com/library/manuals/2000/javascript/1.3/reference/string.html#1194665Sv: Koll av formulär
Kan jag ha en kontroll på samma sida?
Kan säga att jag inte kan javascript överhuvudtaget och att det känns nog lite svårt att lära sig för en sån här sak. Finns det ingen variant med asp?
I så fall hur?Sv: Koll av formulär
<code>
If IsDate(Request("DittFält")) Then
'Gör något
Else
'Gör nåt annat
End If
'Så här tar du ut info ur ett datum
DatumHantering=Request("DittFält")
VeckoDagNummer = (WeekDay(DatumHantering))
DagNamn = WeekDayName(WeekDay(DatumHantering))
Veckonr = DatePart("ww", DatumHantering, 2)
DagNummer = (Day(DatumHantering))
ManadNummer = (Month(DatumHantering))
ArNummer = (Year(DatumHantering))
</code>
Tja, vet inte om det kan ge dig någon inspiration. Det var ju inte det här du frågade om egentligen men...
Ha det/HampusSv: Koll av formulär
Sv: Koll av formulär
Det ska även gå att göra det med VBScript, men då man oftast brukar använda JS som klient språk och VBScript som serverspråk skulle man kunna säga att ni går om varandra...Sv: Koll av formulär
I Sverige defineras vecka 1 med den första veckan som har minst fyra dagar tillhörande det nya året.
Rekomenderar att du anger ett datum istället, t ex ÅÅÅÅMMDD
//
Janne