Hej! Testa: Ja det fungerar ju men problemet då är att < b ></ b > tecknen syns. Jag vill alltså att alla html taggar ska ignoreras och att alla annan text ska synas, hmm det kanske inte går? Hej Johan, Hej, du verkar vara en fena på det där med regular expressions. Jag har förstått att det är väldigt smidigt att använda sig av det i sådana fall som ovan, men också i fall där man vill kolla om en sträng endast innehåller mellanslag. Jag har letat och letat men inte hittat någonstans där man läsa om hur man gör. Du råkar inte veta hur ? Hej Herman,Ignorera html
Det är så att jag håller på att bygga ett nyhetssystem där jag använder mig av en html editor (htmlArea - http://www.interactivetools.com/products/htmlarea/).
Som grund har jag en Access databas med en tabell som heter t_news och i den tabellen har jag 4st kolumner id, rubrik, nyhet och datum. På min förstasida skriver jag sen ut dom tre senaste nyheterna med datum, rubrik och 150 tecken av nyheten från databasen samt en länk om man vill läsa hela nyheten.
Som du/ni kanske förstår så hamnar allt jag skriver i editorn i kolumnen nyhet dvs. med html kod mm precis som det ska vara, men när jag skriver ut dom tre senaste nyheterna på första sidan vill jag inte att html koden som finns i kolumnen nyhet ska synas, alltså om det står < b >text</ b > så ska det inte bil fet text utan det ska bara stå text.
Hoppas ni förstår vad jag menar, det är lite klurigt att förklara.Sv: Ignorera html
<code>
buffer = "<b>som jag trodde var Fetstil, men det blir inte det.</b>"
Response.Write server.htmlencode("här kommer lite text - " & buffer)
</code>Sv: Ignorera html
Sv: Ignorera html
Använd regular expressions:
<code>
dim oRegExp, sText
sText = "Mitt namn är <i>Bratten</i> och jag är <strong>stark</strong>."
set oRegExp = New RegExp
oRegExp.Global = True
oRegExp.IgnoreCase = True
oRegExp.Pattern = "<\w+>|</\w+>"
sText = oRegExp.Replace(sText, "")
Response.Write(sText)
</code>
Resultatet blir en ickeformaterad sträng. Lycka till!
/BrattenSv: Ignorera html
Tack på förhand!
-hermanSv: Ignorera html
Testa och utvärdera denna:
<code>
dim oRegExp, sText, oResult
sText = [sträng att kontrollera]
set oRegExp = New RegExp
oRegExp.Global = True
oRegExp.IgnoreCase = True
oRegExp.Pattern = "^\s+$"
set oResult = oRegExp.Execute(sText)
if oResult.Count = 0 then
Response.Write("Innehåller inte bara mellanslag.")
else
Response.Write("Innehåller ENDAST mellanslag... vad tråkigt.")
end if
</code>
/Bratten