Hej! Jag får följande meddelande: CDONTS finns inte för Windows XP. Har du registrerat CDONTS manuellt själv eller? Det jag har gjort är att jag hämtade hem cdo.dll och la den i C:Windows\System32 Jag har också installerat cdo.dll på XP Pro (enl. http://www.pellesoft.se/login/articles/other/xp_cdo.asp) och det funkade fin fint utan några andra åtgärder såvitt jag minns. Högerklicka på "Min Dator"Har fortfarande problem med CDONTS
Snart sliter jag mitt hår...
Jag försöker skicka ett testmail. Sitter och utvecklar på localhost (Windows XP Proffessional) och får meddelandet åtkomst nekad.
Har hämtat hem och registrerat cdo.dll
Har förstått att det har något med rättigheter att göra, men inte vilken nivå jag som användare är inloggad utan att hur själva servern(i mitt fall localhost) tar emot och skickar e-post. Vad och vart ska jag ändra detta?????
Har letat i hjälpen för SMTP Service och där står det att man i IIS Admin ska
1. Markera den virtuella SMTP-servern. (här markerar jag min dator)
2. Klicka på Egenskaper på Åtgärd-menyn.
Men hallå! Alternativet egenskaper finns ju inte där!!
Så här ser min kod ut:
<code>
<%
Set SMTP = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
SMTP.From = "maria.jonsson@dat.ostersund.se"
SMTP.To = "maria.jonsson@dat.ostersund.se"
SMTP.Subject = "sending email via CDONTS NewMail"
SMTP.Body = "testing"
SMTP.Send
Set SMTP = Nothing
%>
</code>
Snälla hjälp mig någon!!!!
MariaSv: Har fortfarande problem med CDONTS
Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A0046)
Åtkomst nekad.
/maria/send_order.asp, line 7
Rad 7 är SMTP.SendSv: Har fortfarande problem med CDONTS
I annat fall föreslår jag dig att använda CDOSYS.
http://www.codeproject.com/asp/cdoex.asp
/BrattenSv: Har fortfarande problem med CDONTS
Sedan registrerade jag den (Start - Kör - regsvr32.exe cdo.dll) och det funkade bra.Sv: Har fortfarande problem med CDONTS
Enda skillnaden mellan din kod och min är att jag har CreateObject("CDONTS.NewMail") medan du har Server.CreateObject("CDONTS.NewMail"). Vet inte om detta spelar någon roll (rättigheter?)
Är inte riktigt säker här men om ovan inte funkar kanske du ska pröva att kolla att webbservern har tillräckliga rättigheter för dll:en. Men det var som sagt inget jag behövde göra...Sv: Angående Åtgärder/Egenskaper.
Välj "Hantera"
I Fönstret datorhantering som visas expanderar du "Tjänster och program" och sedan "Internet Information Services"
Välj "SMTP"
Välj "Åtgärder"/"Egenskaper"
Har själv inte SMTP installerat på den här datorm men jag tror ordningen här ovanför ska stämma.
//
Janne