Försöker köra en mailfunktion (vykort) på en win2000 server. Har du kollat att din SMTP-server är igång i IIS:en? Ingen lösning men ett tips, Som sades. Avsändande mailadress måste vara ett mailkonto som finns på din server eller som du är kopplad till för annars kommer inte SMTP-tjänsten att godkänna dig skicka ut något mail, för att skydda mot spam. Om man telnet:ar mot smtp-servern så får man felet "Unable to relay to" när man kör rcpt to: kommandot... :/CDONT - fungerar inte, men får inget felmsg
Men mailet går aldrig iväg. Får inga felmeddelanden och när jag testar med ett script som pelle lagt här på sidan (se nedan) så kommer texten "Mailet skickat" - men inget dyker upp i min mail ://
<%
' instansiera CDONTS
Set MyCDONTSMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
' mottagare
email = "jasmine@vk.se"
' parametrar
MyCDONTSMail.From = "noreply@pellesoft.nu"
MyCDONTSMail.To = email
MyCDONTSMail.Subject = "Testar från min IIS"
MyCDONTSMail.Body= "Här kommer ett testmail som jag skickar för att se att det fungerar"
' skickar mailet
MyCDONTSMail.Send
' frigör objektet
set MyCDONTSMail=nothing
Response.Write "Mailet skickat"
%>Sv: CDONT - fungerar inte, men får inget felmsg
Sv: CDONT - fungerar inte, men får inget felmsg
Ändra avsändar adressen till din egen så att du får ev. felmeddelanden dit och kan läsa dem.Sv: CDONT - fungerar inte, men får inget felmsg
Så antingen använd en from-adress som är din egen eller sätt upp ett mailkonto med ett namn som kan passa för att skicka ut mail. Om ändå inget händer så skulle jag be din ISP att kontrollera om din SMTP-tjänst verkligen är igång.
Har du en egen server så finns två artiklar hur man sätter upp SMTP på en egen server som du finner bland artiklarna. Lycka tillSv: CDONT - fungerar inte, men får inget felmsg