Hej. tja jag vet inte om det är det du tänker på men du kan ju inkludera filer på två sätt. antingen relativt till dokumentet precis som vanligt eller relativt till site-rooten genom att börja sökvägen med en "/". Tidigt var det ja... Förvisso, men låt säga att vi har ett asp-dokument som skapar en txt-fil (om filen inte existerar) med Server.MapPath(). Detta asp-dokument inkluderar vi sedan i varje defaultsida i alla undermappar. Resultatet blir att det skapas en txt-fil i varje mapp där man inkluderar dokumentet som skapar en fil. Du har säkert fått fram sökvägen till din privata katalog på server, ex d:\clients\kundnamn\wwwroot\ och därmed kan du ju i global.asa lägga in en application("root") = "d:\clients\kundnamn\wwwroot\" Efter lite tänk så löste jag det, om än på ett lite klumpigt sätt. Men det funkar som jag vill och när man känner till den verkliga sökvägen så är det bara att byta ut scriptet mot den faktiskt sökvägen.Statiska adresser
Jag har en webbplats som använder sig av mappar och undermappar, och för varje default-sida inkluderar jag sidhuvud och sidfot. Problemet är att jag vill få ut en statisk adress som är den samma oavsett vilken mapp besökaren är i, både för att länka till bilder och andra sidor, samt en lokal sökväg för att kunna skapa filer på rätt plats med fso. Går det och i så fall hur gör man?
MvhSv: Statiska adresser
Alltså om du ska länka till myImg.gif som ligger direkt i rooten kan du skriva "/myImg.gif" och då spelar det ingen roll hur många undermappar ner i trädstrukturen du är...
Som sagt, hängde inte riktigt med på vad du menade så jag kan ha missuppfattat dig men jag får väl skylla på att timmen är tidig isf ;)Sv: Statiska adresser
Jag tror att den enkla frågan är: Hur får jag fram namnet på Webbplatsens rotmapp (rotmappen som sidan ligger i)? Därifrån bör man ju sedan kunna hitta rätt.
MvhSv: Statiska adresser
Jag vill alltså att filen ska skapas i webbplatsen rotmapp och ingen annanstans, oavsett vilken sida som inkluderar skapa-fil-dokumentet.
Man skulle kunna använda Request.Servervariables("APPL_PHYSICAL_PATH") eller liknande, men då får man bara sökvägen till serverroten och inte webbplatsroten.
Hoppas att någon förstår vad jag menar...Sv: Statiska adresser
Sen på din include, eller alla dina includesidor faktiskt referera till denna sökväg när du nu skall arbeta med fso. Ex:
<code>
Fso.Open Application("Root") & "/logg.txt"
</code>Sv: Statiska adresser
<code>
Function GetPath(intValue)
Dim arrPath,strPath,strUrl,fs,i
arrPath = Split(Request.ServerVariables("PATH_INFO"),"/")
Set fs = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
For i = 0 To UBound(arrPath)-1
strPath = strPath & arrPath(i) &"/"
If fs.FileExists(Server.MapPath(strPath &"root")) Then
Exit for
End If
Next
Set fs = nothing
strUrl = "http://"& Request.ServerVariables("SERVER_NAME") & strPath
If intValue = 0 Then
GetPath = strUrl
Else
GetPath = strPath
End If
End Function
</code>
Vet inte om någon fattade vad jag menade överhuvud taget, men det var iaf detta jag var ute efter... Optimering är välkommen.
Ska väl tilläggas att jag inte har åtkomst till global.asa.