Jag håller på att bygga en sida där man ska kunna välja om man antingen vill söka på namn, telefonnummer, stad osv... Du har en form-tagg som pekar till den filen du står i och endast har ett textfält- så kommer sidan automatiskt att submittas om du trycker enter i textfältet.snabbsök..
Jag har tänkt göra en snabbsökfunktion, precis som den som finns här på forumet, där man bara skriver i det man söker efter och trycker enter.
Saken är den att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska göra, jag ska nämligen ha alla sökrutorna framme och beroende på vilken man skriver i så ska den söka i ett visst fält i databasen.
Vad är lättast? Att skapa ett formulär för varje ruta, eller ha en if sats där jag kollar efter om det är skrivet i någon ruta?
Eller finns det någon som har en annan ide?
För att sökningen ska börja när man trycker enter, är det någon speciell kodrad man behöver skriva då?
Mvh LariSv: snabbsök..
När sidan laddas om så kollar du om det står nåt i textfältet och därefter tar du alternativ för alternativ och bygger på din sql-fråga. Du börjar med sql = "select * from tabell "
sen om checkbox1 är 1, lägger du på sql = sql & "where data1 = 1 "
och om checkbox2 är 1, lägger du på sql = sql & "and data1 = 1 "
och avslutar med:
<code>
sql = sql & "order by fält1"
set rst=con.execute(sql)
if not rst.eof then ...
do while not rst.eof
response.write rst(0) & rst(1) & "<br>"
rst.movenext
loop
else