Varför händer det såhär när jag klickar på någon länk på min sida efter att den stått orörd i ca 10 min (vet inte exakt tid). Det kan vara så att server.mappath tar för lång tid på sig att leverera svaret när du öppnar databasen. Prova att lägga in din absoluta söväg istället via kod och se om det hjälper. Vissa hotell kan ha tungt lastade servrar. Sätter du anslutningssträngen i en global variabel genom global.asa eller hur går du? ändvänd inte sessioner för att hålla databas kopplingen och id nummer ändvänd coockis i stället, dina sessioner kommer ju alltid att ta slut Din Session.Timeout är troligen satt till 10 minuter?Varför händer detta?
<code>
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Ogiltig sökväg, '(okänt)'. Kontrollera att sökvägen är rätt stavad och att du är ansluten till den server som filerna finns på
//global.asa, line 5
</code>
Kan man åtgärda detta på något sätt och om det beror på någon tiimeout kan man inte köra någon redirect när detta sker?
Fråga 2
Kan man köra en redirect när session timeout har inträffat och vart bör man sätta sin session timeout (kan man göra det i global.asa)??
MVH Henrik LSv: Varför händer detta?
Börja med att skriva:
response.write server.mappath("mindb.mdb")
response.end
Klipp sen ut sökvägen och lägg in den direkt
.. db=d:\clients\ ....
Nästa fråga är varför du får ett fel redan i global.asa. Är det möjigen så att du öppnar din databas redan där och låter den vara öppen hela sessionen? I så fall är det ett stort feltänk och måste rättas till. I ASP skall man öppna och stänga såväl connection som recordset på respektive sida.Sv: Varför händer detta?
Skulle hjälpa om man fick se hur din global.asa fil ser ut...
Mvh,
Thomas VanhaniemiSv: Varför händer detta?
Detta blir i och för sig en säkerhets fråga...
Får göra en avväging här.
MVH ViktorSv: Varför händer detta?
När Sessionen dör, dör även satta variabler.
Ett sätt att få en redirect när sessionen upphört finner du nedan.
timeout.asp skall representera den sida du hänvisar till när Sessionen dör.
Session.Timeout anges i minuter, medan META-taggen vill matas med sekunder.
Därav, Session.Timeout*60.
<META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="<%=Session.Timeout*60%>; URL=/timeout.asp" />