Kan man göra program som kan köras p åen dator med vbs och inte bara på hemsidor... och hur gör man det om det går.. nån bra guide.... Guide å guide... I princip kan du göra ganska mycket, så länge du i fönster-väg klarar dig på inputbox samt msgbox... Api kan du inte använda... För filhantering kan du t.ex. filesystemobjects, för att ladda hem filer så kan du använda t.ex. msxml saken etc. bra fråga, jag har länge undrat vad vitsen med vbs är.. varför inte bara göra vb program istället? Tja, en bra anledning till att köra vbs är att inga runtime-filer behövs (mer än de som automagiskt finns i windows...) + att filerna blir små... Dessutom behövs ingen kompilering t.ex. > <b>bra fråga, jag har länge undrat vad vitsen med vbs är.. varför inte bara göra vb program istället? </b>Vad kan man göra med vbs????
Sv: Vad kan man göra med vbs????
Vanliga activex-object med andra ord...
Nå'n bra guide behöver du inte, däremot veta hur vbscript fungerar, dvs. de operatorer å nyckelord som finns, sedan kan du använda msdn.microsoft.com/library som referensSv: Vad kan man göra med vbs????
Kanske enda anledningen till vbs script är att man slipper köpa vb utvecklingmiljön, jag vet inte?
Jag uppelver vbs som frustrerande pga att bara en viss delmängd går att göra jmfr med vb.
Finns det ngn bra vbs editor, som känner till vbs syntaxen och rödmarkerar fel syntax etc?
Kan man använda NEW deklaration i vbs?
AxelSv: Vad kan man göra med vbs????
Sv: Vad kan man göra med vbs????
Kan ju berätta lite om mitt jobb. Jag är, som de flesta vet, systemadministratör och inte utvecklare. Miljön som jag har hand om består idag av, i runda slängar, 200 st Win2000 Server, ett paar Win2000 Advanced Server i Cluster och ett gäng WinNT4. När man administrerar så stora miljöer så lär man sig ett par saker ganska snabbt. Grafiskt gränssnitt är oerhört tungjobbat, det tar massor av tid att logga in på 200 maskiner. Kommando-tolken blir med tiden en riktigt bra vän, det går betydligt fortare att jobba remote via kommandotolken än vad det gör via GUI. Däremot så vill man allt som oftast få reda på vilka inställingar som gäller alternativt ändra någon inställing, då kommer VBS väl till pass. Det mesta du vill inventera eller ändra går att göra via VBS och WMI. Anledningen till att jag inte använder VB är dels att jag inte kan det, dels att det går väldigt fort att slänga ihop ett VBS-script, och dels att det är väldigt lätt för en annan administratör att bara kopiera min VBS, ändra några rader, och vips så har det en ny funktion. Fler fördelar är att det enda jag behöver är en texteditor, jag behöver inte tänka på att installera en stör utvecklingsmiljö, eller för den delen betala licenser för den.
Kort och gott, VBS och WMI är en del av en administratörs verktygslåda.