Jag filar lite på en enkel webshop och har kommit fram till att det måste finnas något bättre sätt att temporärt spara en kunds orderrader. vill minnas att du inte kan spara array:er i session variabler i asp3 men det du skulle kunna göra är ju att i en sessionsvariabel alt. cookie spara en kommaseparerad lista med id nummrena för de valda produkterna.. Du skulle kunna använda dig av sessions men då har du ju problemet att skapa en session för varje pryl för att det sen ska gå lätt att ändra.bättre än db
Inlägget hör samman med tidigare inlägg:http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=115407&forumid=1&sum=1
Beställning går till så här:
1. Kunden fyller i antal av varje produkt. Dessa hämtas från databasen och inmatningsfältet får samma namn som respektive produkts ID.
2. Kunden fyller i sitt namn/adress etc.
3. Betalning
Jag har löst produktvalet genom att lägga in kundens orderrader i en temptabell:
<code>for each item in request.form
prodId=item
prodAnt=Request.form(item)
conn.execute(="INSERT INTO orderrader (prodId, prodAnt, sessionId) VALUES("&prodId&", "&prodAnt&", '"&Session.SessionID&"')")
next</code>
Sedan lägger kunden in namn/adress (registreras i kundtabellen).
Sen hanteras betalningen.
Slutligen registreras ordern kopplat till kundid (skapas eller hämtas beroende på om kkunden är ny eller befintlig).
Men vore det inte bättre att lösa detta utan denna mellanlagring i db. Något som är kopplat till sessionen. Så att inte temptabellen tex. fylls med massa avbrutna beställningar (tex stänger browsern eller surfar iväg nån annanstans).
Dessutom vore det ju bra om man som kund kan ångra sig längs vägen och ändra antal och produkter på ett smidigt sätt...
Någon som ser vad jag är ute efter?Sv: bättre än db
På min webbshop så har jag sparat allt i en tabell, men det är även samma tabell so, jag sparar ordrarna i, men med den skillnaden att jag har en flagga som talar om ifall att kunden har gjort klart köpet eller inte.
Nu har jag löst det så att man på admindelen får rensa bort felaktiga ordrar, men det går ju även att lägga in den snutten t ex när kunden har gjort klart sitt köp så rensas de ordrar som inte är klara och som är äldre än 2-3 dagar.
Annars har jag hört att en del sparar det i sessions eller cookies.
//Anna-KarinSv: bättre än db
kanske inte toksmidigt att jobba med men..Sv: bättre än db
Många brukar hålla på med cookies. Det är en väldigt bra och ganska enkel metod.
Du lägger bara in en cookie på deras dator och fyller den med information eftersom att dom väljer att lägga till produkter.
Så mitt tips är att om du inte vill ha databasen som mellanhand så ska du använda dig av cookies....