Hej Mm, det kan jag göra. Tack för svaret. Då sparas informationen per dator/användare istället för varje användare, om det är bra eller dåligt beror ju på... Jag föredrar i alla fall att lagra det på servern då man kanske använder olika datorer. Det är dåligt såtillvida att man bara kan spara 20 cookies från en domän (även om man skriver länk-id som nycklar i en cookie). Så det är omöjligt att använda cookies som "läst länk" om man har många nyheter. Suck... Läst länk?
Om man vill ha kvar (färg) status på läst länk efter att webläsaren rensat tidigare, är då cookies ett bra alternativ?
Har sökt som en tok för att hitta info om detta, men det verkar som detta dilemma inte drabbat någon annan... ;)
Om du läser detta Pelle, vill du avslöja hur du lägger till "L: et" för läst länk?
mvh MaxSv: Läst länk?
Jag har en tabell som nu innehåller ca 600.000 poster med användarid och nyckelid. Varje gång man klickar så sparas en transaktion. Om sen tråden ändras så letas posten upp och flaggas av. Sen ser användaren återigen att någon skrivit. Åsså läser användaren och flaggas av igen.
Jag kan enligt min statistik säga att ungefär 6 läsningar görs på varje tråd du har i ditt forum. Så för 100.000 poster ger då 600.000 transaktioner. Sen rensar jag även när det gått en tid, för läst eller ej - är ju faktiskt en färskvara då man är inne och läser i forumet. Trådarna skapas så fort att mer än några veckors statistik kanske inte behövs.
Ungefär så. Hoppas det gav dig några tankar att gå vidare.Sv: Läst länk?
Okej, bara de som loggat in ser L:et.
Finns det, som du ser det, någon nackdel med att spara en cookie (med nyhetsid) för varje klickad länk. Då fördelas mängden info ut på klienterna istället för servern, det borde väl vara bra?
mvh MaxSv: Läst länk?
/JohanSv: Läst länk?