Skulle vilja lösa en sak som jag inte vet hur jag skall göra, lås oss säga att 20 personer jobbar på samma jobb det finns 5 olika uppgifter att göra varje dag typ Enklast är att bara rotera uppgifterna: okej, men hur skall jag göra för att få det att funka, detta verkar vara en bra idé att göra så här, skall jag jobba med en access databas eller är det något annat jag skall tänka på?Tipps om hur detta skall lösas önskas!
en har kökssyslor, en annan är i tvättstugan, någon annan städar, någon har kotors syslor och den sista syslan är vattna blommor. alla skall göra alla syslor men inte samma sysla 2 ggr i rad utan det skall vara så rättvist som möjligt, hur skall man gör så att det blir ett rätt schema med hjälp av ASP & Access eller något annat smart som funkar på en webbsida.
//Tommy LindblomSv: Tipps om hur detta skall lösas önskas!
Antag att vi har 20 personer (P1, ..., P20) och 5 sysslor (S1, ..., S5).
Dag 1 har P1 syssla S1, P2 syssla S2 osv till P5 som har syssla S5.
Dag 2 har P2 syssla S1, P3 syssla S2 osv till P6 som har syssla S5.
Dag 3 har P3 syssla S1, P4 syssla S2 osv till P7 som har syssla S5.
osv.
Vill man ha litet mer variation kan man flytta längre fram i personlistan så att inte samma personer måste göra sysslor flera dagar i sträck. Leta reda på ett tal som är större än antalet sysslor och inte har någon faktor gemensam med antalet personer. I det här fallet kan talet 7 fungera. Vi får då istället:
Dag 1 har P1 syssla S1, P2 syssla S2 osv till P5 som har syssla S5.
Dag 2 har P8 syssla S1, P9 syssla S2 osv till P12 som har syssla S5.
Dag 3 har P15 syssla S1, P16 syssla S2 osv till P19 som har syssla S5.
Dag 4 har P2 syssla S1, P3 syssla S2 osv till P6 som har syssla S5.
Dag 5 har P9 syssla S1, P10 syssla S2 osv till P20 som har syssla S5.
osv.Sv: Tipps om hur detta skall lösas önskas!
//Tommy